Esclaves del Turisme? les Dones Girafa

Fa uns 2.000 anys, provinents del desert del Gobi (Mongòlia), varen arribar a Myanmar els Karenni, de l’ètnia Kayan, on es van establir en el que ells coneixen com a Estat Kayah.

Foto d'una dona de l'ètnia Kayan amb collarets al coll

La perseguida independència del que consideren el seu Estat ha provocat no pocs enfrontaments amb els governs de Myanmar. De tal manera que una part de l’ètnia Kayan va haver de refugiar-se a la part muntanyosa del Nord del país, on encara sobreviuen uns 12 poblats, dedicant-se a la ramaderia i al conreu.  Una part d’aquests va travessar la frontera i es varen establir al Nord de Tailàndia, on malviuen en poblats per a refugiats.

Coneixem les dones d’aquesta ètnia per un costum que les distingeix, els seus llargs colls envoltats d’anelles (més que d’anelles, es tracta d’un tub flexible que unes hàbils mans enrotllen al voltant del coll i en alguns casos dels genolls i dels braços).

La Tradició deia que solament les nenes nascudes els dimecres de lluna plena podien gaudir de l’honor de portar-les, era una mostra de distinció i de bellessa. Les anelles es comencen a posar a l’edat de 5 anys. Als 12 es fa un canvi d’anelles i a partir d’aquesta edat solament es treuen per anar-ne afegint més.

Des de fa uns anys això ha canviat. El posar anelles a les nenes ja no obeeix només a voler seguir una tradició, ara n’hi ha prou amb que la família manifesti que vol fer-ho.

Per què ha canviat el costum?

Les agències turístiques de Tailàndia i el govern Karenni, varen acordar fa uns anys mostrar el que els turistes buscaven i posar-li un preu per a treure’n un redit a costa de l’esclavitud turística a la que sotmeten a part de les seves filles i dones.

Foto duna nena Kayan

Entrar als poblats costa uns 6 Euros. Hi ha tres poblats grans que reben aquest turisme i en són milers a l’any els turistes que els visiten.

El pagament de l’entrada,  et faculta per visitar-lo, fer fotos i comprar allò que venen.

A canvi, les dones-girafa s’enduen uns 40 Euros al mes que cobren de l’organització. La resta són guanys per a les agències de turismes Tailandeses i per al partit progressista Darenni, que segons es diu finança la guerrilla que lluita contra el règim de Myanmar.

ACNUR (l’Alt Comissionat de l’ONU per als Refugiats) demana als turistes que no hi vagin, que no hi participin. Darrera l’obtenció d’unes fotos hi ha una realitat molt crua, d’utilització de persones, algunes d’elles, menors d’edat.

ACNUR facilita a aquestes dones des del 2005 el trasllat permanent a EEUU i a Nova Zelanda.

En les següents fotos, podeu veure l’efecte de portar les anelles. Foto d'una radiografia amb l'estructura òssia normal A la foto de l’esquerra hi ha la radiografia d’una dona que no ha portat anelles al coll, i a la foto de la dreta la d’una dona que si n’ha portat.

Contràriament al que podríem pensar, el portar les anelles no allarga el coll mitjançant la separació de les vertebres cervicals, el que Foto d'una radiografia amb l'estructura òssia modificada de les Dones Girafa fa és enfonsar les clavícules, la qual cosa provoca que la capacitat respiratòria es vegi disminuïda.

L’efecte de l’enfonsament de les clavícules és que el coll sembla més llarg.

Un altre exemple de l’abús d’uns pocs, per diferents motius, vers persones necessitades. Amb el que guanyen o els hi dona el turisme, poden sobreviure molt millor del que ho farien en els campaments de refugiats. El preu és estar com de figurant en un poble que sembla un plató de cinema, un enorme aparador.

La família, que en molts casos passa a ser dependent d’aquests ingressos, la pressió de les autoritats, la situació geopolítica de la zona i la necessitat, aboquen no poques d’aquestes dones a portar una vida “irreal”. El que passa és que les anelles, transformades en argolles d’uns altres temps, si són reals.

Advertisements

19 responses to “Esclaves del Turisme? les Dones Girafa

  1. cada quant es posen les anelles??

  2. Cada vegada que veia una dona girafa en una foto o un documental m’agafava una esgarrifança només de pensar que el cos humà es pugui transformar així. Quan he vist les radiografies encara m’ha fet més mal.

    Jo també m’he plantejat a vegades el que exposa el Crític de Cine: què és millor? Finalment sempre considero que per no fomentar-ho i per etica i moral el millor és no visitar aquests llocs. El problema és que no podem agafar les dones girafa i pretendre que de cop i perquè ho diguem nosaltres no posin anelles a les seves filles.

    • Com dieu, no podem pretendre dir o imposar el que han de fer des del punt de vista dels “occidentals”, com si la raó estes sempre del nostre costat., com si la nostra manera de pensar fos l’única que mereix respecte.

      Ara bé, com a mínim, podem no col•laborar-hi, no fer més gran l’espectacle.

  3. Que hagin canviat els costums perquè això repercuteix en el turisme és terrible però també hi ha tradicions que de per sí ja m’assemblen horroroses, com aquesta. Gràcies a un post teu he descobert de nou coses que desconeixia 🙂

    • Hola! Com dius, hi ha costums que de per sí ja són horroroses (en aquí i també lluny d’aquí) però si són modificades pel que en el post es comenta, doncs els que era una tradició pren un altre nom.

  4. Ostres, no sabia que era per l’enfonsament de la calvícula, creia realment que es trantava d’un allargament o separació de les vèrtebres.

    Aquesta explotació és trista com totes les explotacions. Desconec si hi pot haver alguna solució i si n’hi ha alguna aquesta passaria per una intervenció moral de l’Estat, ja sé que és difícil, i després per un canvi d’orientació econòmica, perquè si ells mateixos no veuen que poden sobreviure fent una altra cosa seguiran fent el mateix.

    • Jo també pensava que les anelles forçaven el coll i amb el temps l’allargaven per dir-ho d’una manera senzilla, però no.

      No crec que sigui un problema que se es pugui solucionar a curt termini. Tenen problemes més importants al país i que afecten moltes més persones. Els països fronterers, Laos i Myanmar, tampoc estan per llençar coets.

      ACNUR fa el que pot. Mentre hi hagi negoci és molt possible que la situació continuï igual. És difícil trobar solucions alternatives quan no hi ha prou interès per part de ningú en buscar-les.

  5. Bé, jo he estudiat part de la carrera d’antropologia social i cultural i els professors que estudien a països del 3r mon sempre ens diuen el mateix: la globalització ha matat totes les tradicions i rituals ancestrals, excepte quan apareix un turista o un antropòleg per la porta. Llavors sobtadament els cherokees amos de bingos i casinos, recorden sobtadament els passos de la dansa de la pluja!

    • Veig que ja has tornat de Sitges!

      Voltant per alguns països he tingut l’oportunitat de viure i de veure el que dius.

      En aquest cas però, a més de pervertir una tradició hi ha un abús que perjudica terceres persones.

  6. Si, jo també havia sentit que arriba un punt en què l’atrofia muscular del coll impideix que es puguin treure les anelles sense perill. De fet, només que et trenquis una cama i te l’hagin d’enguixar ja pots comprovar com en 40 dies la musculatura se’n va en orris. Així doncs, si et posen aquest collar ortopèdic des dels 5 anys, això no pot acabar bé.

    Amb tot, fan de mal valorar les cultures i tradicions fora de context. Segurament els nostres ulls occidentals consideren reprovables certs costums, però no puc evitar preguntar-me què dirien ells si els expliquem que el nostre “civilitzadíssim” món no veu malament que uns pares permetin que les seves filles siguin sotmeses a operacions d’estètica per a col·locar implants mamaris i que assumeixen amb una increïble tranquil·litat el risc que implica entrar en un quiròfan.

    Així doncs, no puc estar més d’acord amb el que dius: si ja és prou complicat valorar la moralitat d’aquests costums, veure-ho convertit en un circ ja és del tot patètic (i ben desaconsellable contribuir a perpetuar-ho).

    Per cert, felicitats pel teu bloc. M’agrada tant com planteges els temes que ja t’he “fitxat” en el meu Netvibes 😉

    • Benvinguda a aquest petit món!

      Gràcies per les interessants aportacions. El tema dels implants és molt interessant. Tenim també els pírcings exagerats, les perforacions, les modificacions corporals (llengua bífida, l’afilat dels canins…).

      El nucli del tema està en que es fa des de que són molt petites i que després serveix pel que serveis, no en el tema cultural en si mateix.

      Jo també t’he fixat i ja et tinc a les subscripcions i al blogroll. M’agrada el que hi ha en el teu blog.

  7. És absolutament brutal, no coneixia amb tant de detall aquest problema. Les radiografies fan molta angunia.
    Si enlloc de ser Tailàndia fos Espanya avui les dones girafa passarien a ser competència de cultura.

    • Si, uns mica de iuiu si que fa. També en fa veure el coll d’una d’aquestes dones sense les anelles.

      Has estat molt agut amb el tema de Cultura!

  8. Espantós… com podem arribar a prostituir tradicions centenàries amb tal de treure uns quants calers al torn que satisfem la curiositat de les grans masses és una cosa que trobo horripilant, de les més patètiques de l’ésser humà. I segurament aquestes dones tampoc treuen tants calers…

    • Els turistes som un gran negoci i se’ns ha de donar de “menjar”. S’han de buscar coses originals, morboses, animals estranys, terres verges…, perquè el turisme hi vulgui anar i hi deixi diners.

      I no, aquestes dones no són les que fan el negoci…com sempre passa.

  9. Hola Tomàs,
    Vaig estar a Tailàndia l’estiu de l’any passat i no vaig anar a veure aquest “costum” , em sembla horrible. Les fotos de les radiografies posen el pèls de punta! I a part dels problemes respiratoris, suposo que també els hi deu fer mal, oi? Gràcies pel post, com sempre molt interessant.

    • També he estat a Tailàndia i no varem anar a aquests poblats de manera conscient.

      Ignoro si els fa mal. Ho porten des de ben petites, des dels 5 anys, i per tant s’hi acostumaran a portar-ho (?!) però si pensem que no s’ho treuen més en comptades ocasions, ja podem imaginar que fer “vida normal” amb aquest afegitó al coll no ha de ser gens còmode.

      Els problemes respiratoris van a més i hi ha determinades tasques que requereixen un cert esforç que no poden fer.

  10. És realment una situació molt dura però la línia que separa el que és èticament correcte i el que no és massa fina. Aquestes dones duen les anelles per tradició i això, afegint el turisme, els permet mantenir un nivell de vida “acceptable”; per una altra banda, l’exhibició d’aquestes dones i de tot el poblat com si d’un zoològic es tractés és deplorable. Així doncs, què és el correcte?? És millor deixar d’exhibir aquestes dones sabent que mantindran una vida més difícil?? O continuar explotant aquesta “atracció turística” a canvi de mantenir totes les families que hi viuen??És un tema molt complicat i ara mateix sóc incapaç d’aprofundir-hi el suficient.
    Ara que treus aquesta qüestió potser puc aclarir un dubte que tinc de fa temps. Sempre he escoltat que si a aquestes dones els hi treguessin les anelles no podrien soportar el pes del seu cap. És cert? perquè em pensava que les anelles separaven les vèrtebres, però veig que no és així.

    • Pel que he llegit no hi ha perill de fractura si es treuen les anelles. Ara bé, si que han de dur certes precaucions ja que els seu cos ha estat modificat.

      Entenc els teus dubtes. Jo quan vaig estar a prop, concretament al Triangle d’Or, no hi vaig dubtar, no volia anar-hi. La curiositat m’hagués dut cap allà, no et dic que no, però la raó em va dir que no hi havia d’anar.

      Tal i com dius, sense el turisme aquestes persones i les que depenen d’elles viurien pitjor. Sembla clar que seria així. Ara bé, hem de fer-ho sabent el que significa? Sabent que qui s’endu la part gran del negoci no són pas elles?

      Crec que és millor no participar-hi. En d’altres viatges m’he trobat en alguna situació similar (sense saber-ho) i sempre m’he sentit fatal, perquè un cop ets en allà saps que una part dels teus diners els farà la vida una mica millor, però també saps que els turistes perpetuem la situació.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s