Nous pecats

Un article a la premsa m’ha fet veure que no estic al dia de les novetats que en els darrers temps s’han cuinat a l’església catòlica. Resulta que l’església ha catalogat nous pecats i en a mi se m’havia passat.

Us ho comento per si a algú de vosaltres també se li hagués passat. No voldria pas que per desconeixement, cometéssiu algun d’aquests nous pecats.

Foto "a l'infern"

Abans d’entrar-hi, i ja posats, fem una mica d’història. Els coneguts com a Pecats Capitals, els de: Supèrbia, Enveja, Gola, Luxúria, Ira, Avarícia, i Peresa, varen ser instaurats pel Papa Gregori I en el segle VI.

(Per cert: em sona més fort Pereza en castellà, que no pas Peresa en català. En canvi, Luxúria em sembla més heavy en català que no pas Lujúria en castellà, coses meves)

Tradicionalment, a aquests pecats se’ls contraposen set Virtuts: Humilitat, Caritat, Temprança, Castedat, Paciència, Generositat i Diligència.

Doncs bé, l’església s’ha posat al dia i ha catalogat uns quants nous pecats. Els he vist identificats com a Pecats Socials (serà per allò dels nous temps). Aquests són:

  • Experimentar amb l’ésser humà. La realització de manipulacions genètiques, inclosos els embrions, així com la contracepció
  • Contaminar el medi ambient
  • Contribuir a generar pobresa i desigualtat social
  • El consum i el tràfic de drogues
  • L’acumulació excessiva de riquesa

Acudit relacionat amb el post

No és baladí que qui va proposar això fos el bisbe responsable del penitenciari apostòlic, l’organisme que supervisa la confessió i les indulgències plenàries.

Sembla que l’objectiu final no està tant el fer saber als creients que amb tants pecats poden estar en pecat de manera constant, entre els pecats antics o amb el nous, sinó que tornin als confessionaris, pràctica que està en greu retrocés.

Sembla que no hi havia prous amenaces d’anar a l’infern i que els catòlics han anat abandonat els confessionaris. L’església ha considerat que fins aquí havíem arribat i ha dissenyat una nova llista de pecats.

S’està tornant complicat això de ser catòlic practicant.

Comptador

Jo si ho fos, em compraria aquell comptador que portava en Ben Affleck en l’anunci d’un desodorant amb el qual portava el compte de les mirades que li feien les noies i dones amb que es creuava. Jo l’utilitzaria per comptar el pecats, d’aquesta manera, a l’anar al confessionari, solament caldria ensenyar el comptador. 

Ja se sap, no hi ha millor manera de tenir el ramat controlat que sota pressió i amenaça.

27 responses to “Nous pecats

  1. La Cuina de l'Eri

    Hola Tomàs,
    L’acumulació excessiva de riquesa. Fa riure!
    Caldria preguntar-lis que és el que hauria de ser per considerar ells EXCESSIVA una riquesa. Deu ser que la seva riquesa la consideren MINSA! M’ha agradat molt aquest post. Petons

    • Gràcies Eri.

      Si, és una manera opaca d’enfocar alguns temes. Sembla populisme barato. L’església dient que està en contra de l’acumulació de riquesa i en contra de que algú pugui portar a d¡altres persones a empobrir-se. És clar, només faltaria! Però això no havia de ser sempre així, o és que ara ens ho volen vendre?

  2. És curiós, jo vaig escriure sobre aquest tema també, però ja fa temps. No sé si saps que això dels Pecats Socials ja estava inventat per Gandhi. Els té escrits en la seva tomba.
    Ni tan sols són originals, al Vaticà:

    LOS SIETE PECADOS SOCIALES Mahatma Gandhi (1869-1948)
    1-Política sin principios
    2-Economía sin moral
    3-Bienestar sin trabajo
    4-Educación sin carácter
    5-Ciencia sin humanidad
    6-Goce sin conciencia
    7-Culto sin sacrificio

    De totes les maneres, amb això de que la riquesa excessiva i contribuir a ampliar la bretxa entre rics i pobres sigui pecat capital … ¿no ens trobarem al Vaticà en ple a l’infern quan arribem?

    • Em miraré el teu Bloc per llegir el que expliques.

      Molt interessant el que ens aportes de Gandhi (malgrat tinguin la mateixa denominació, en això tampoc és original el Vaticà tal i com dius).

      Els nous pecats del Vaticà tenen un discurs al darrera, però estic segur que pel plantejament els d’en Gandhi són molt més interessants. M’agradaria saber-ne més sobre el tema i miraré de cercar informació.

      Els plantejaments de Gandhi em semblen més Universals.

      Pel que fa a l’infern, sense cap mena de dubte estarà a petar. Ja ho han dit en algun altre comentari.

      Vist tot això, miraré d’anar al cel. Molt més tranquil.

      • Pot ser masa tranquil…

        • Bé, segurament m’he passat. Tens raó, potser massa tranquil.

          Tranquil no té el perquè ser un sinònim de bo o de bona situació. Ho deia més en el sentit de menys massificat, ja m’imagino fent cues i cues per tot. Potser això si seria l’infern.

  3. Generar pobresa i desigualtat? ajaja que hipòcrites aquests cristianofeixistes! La major empresa capitalista explotadora del món es l’Església Catòlica SA que té una sucursal a cada poble, un logotip cruciforme perfectament identificable i més capital que tots els empresaris de Sillicon valley junts!

    • Completament d’acord. Ara bé, no siguis mal pensat, l’església acumula tota mena de riqueses no pel valor monetari, sinó pel seu valor cultural.

      M’ha agradat molt això que dius “d’una sucursal a cada poble”, molt bo!!!

  4. Gràcies Tomàs: la solidaritat i l’ajut mutu en primer lloc! =:o)

    Jo, ben atea que soc, ja estic degudament condemnada i em sento lliure per seguir cometen altres pecats. Ara, el que més m’ha sobtat és això de: “contribuir a generar pobresa i desigualtat social” i “l’acumulació excessiva de riquesa”. Tonta de mi: pensava que anaven en el mateix pac ambdós conceptes.

    Què hi farem!? L’Infern estarà a petar!! Serà com l’edifici del capitalisme, no!? Als pisos mes alts, els opressors, i, als pisos més baixos, els oprimits!? Montse, pregunto: al Miki i a mi segur que ens envien als soterranis, no!?

    • He pensat en vosaltres, soc així!

      Si i no, no exactament. Post acumular riquesa (sempre que no sigui de manera excessiva?) i en canvi ser un bon cristià. Tots els que surten a Forbes són d’aquests.

      El Vaticà no acumula riqueses, les administra, i per això té fins i tot un banc. Un banc que no se jo si dona interessos (estaria mal vist oi?) o indulgències (potser també estaria mal vist oi?).

    • Kuka, si pels temes de l’església diuen allò que “els últims seran els primers” potser per assumptes de l’avern la cosa funciona igual i l’ordre es capgira. En tot cas no pateixis perquè treballo en un col·lectiu decididament comdemnat al foc etern, per tant, ja que hi seré i potser em tocarà seguir fent tasques administratives, ja us hi buscaré un bon lloc😉

      • No és mala opció tenir un contacte a l’Avern, el que passa és que en el meu cas no se si això serà com allò de “salir de las brasas para caer en el fuego” i mai millor dit. Esperem que en diu la Kuka.

  5. Ja fa temps que estic totalment condemnat segons el catolicisme… però per sort soc pastafari.
    http://es.wikipedia.org/wiki/Pastafarismo

    • Si, pel que veig no podem fer res per tu. Ets carn de l’Avern.

      Això d’anar contra el creacionisme té el seu morbo però és massa fàcil. A mi m’encanta quan diuen que els fòssils són només pedres amb formes curioses creades pel Senyor. Són “tan tiernos”, i vosaltres voleu anar contra això? Però si són uns cachandos!!!

  6. Gràcies Tomàs! Se m’havien passat! Això de que no me’ls passin per l’email és el que té

    • És que els has de comunicar el teu email. Amb els teus viatges t’hauran perdut el rastre.

      Tranquil•la, ho he fet per tu, ja els hi he enviat el teu contacte.

  7. . D’algns de la llista la mateixa Església es pot confesar. Empenediu-vos pecadors!

  8. Estic profundament commoguda en veure la preocupació que tens per la salvació de la nostra ànima. Perquè les lleis de l’etern deuen funcionar igual que les terrenals, oi? Si “El desconeixement de la llei no eximeix del seu compliment” vol dir que fins ara pecavem sense saber-ho. Perfecte, ara continuarem pecant, però am coneixement de causa😀

    He de dir, però, que estic terriblement decebuda. Jo tenia la intenció d’anar a l’infern (ves, em semblava més animadet que el cel) i ara veig que no tinc cap possibilitat. Amb aquests nous pecats l’infern estarà a petar de banquers i de bisbes i d’empresaris amb poques manies, però també de pares i mares de família que pensin que a casa ja hi ha prou gent, i dels que no són ni pares ni mares ni en tenen ganes perquè gairebé set mil milions d’habitants ja és prou gent per un planeta tan petit, i dels que no són ni pares ni mares perquè (ai, potser això que diré és molt agosarat) pensen que la procreació és una opció i no pas una obligació… En definitiva, quan hi arribi no hi cabrà ni una agulla de canto i hauré d’anar cap al cel. I a mi no m’agraden les arpes, jo volia aprendre a tocar la guitarra acústica!😦

    • En el tema de la guitarra no puc fer gaire cosa. Pel que fa a la resta, puc donar-te la raó i entendre’t.

      En a mi també m’han aixafat la guitarra (no la teva eh!).

      Recorda però el que en un altra comentari li deia a l’AhSe. Existeix la màgia de la confessió, que després de la penitència et deixa el marcador de pecats a zero.

      Això de la guitarra m’ha recordat un acudit (que imagino saps però per si de cas): un nen veu que s’ha germana està despullada davant el mirall del bany i mentre es toca el cos va dient, necessito un home, vull un home. El nen estranyat se’n va cap a la seva habitació.

      Al dia següent, el mateix nen, veu com la seva germana està al llit amb un noi. Total que se’n va cap al bany, es despulla i es comença a tocar tot dient, vull una bicicleta, vull una bicicleta!

      Pots intentar-ho, ho dic per la guitarra.

    • Hola de nou.

      M’he capficat amb l’acudit i he oblidat de comentar el teu comentari.

      És clar que em preocupeu, i la vostre salvació també. Jo crec que si, que el desconeixement no eximeix d’estar en pecat.

      Mira sinó el pecat original, és una mena de pecat que s’hereta. Bé, si més no ara amb la nova llei no tributarà gaire.

  9. “Peresa”?? uf que malament sona, jo sempre he dit “mandra”… tot i que a les terres de Samox li diuen “perea”.

    Que el Vaticà condemni la acumulació de riquesa, senzillament té collons!!.

    • En alguns llocs parlen d’Accídia enlloc de Peresa, que sembla tenir un significat més punyent, més negligent (encara que un palabro com aquest el deixo per a la Montse, Reflexionem-hi, Jaume..).

      Això de la Perea no ho havia sentit mai. Com a molt allò de “perrea, perrea…”.

      El Vaticà no acumula riquesa Miki (com ets!), disposa d’art, cultura, terres, milers i milers d’edificis, i altres futeses, que gestiona pel bé del seu Ramat. A més, si t’has fixat els bisbes, cardenals i el papa són molt austers en la vestimenta i les maneres. Tot un exemple. Ara bé, això ja els hi agrada als fidels. Doncs canya al mono!!!

  10. A mi m’agradaria saber si els catolics deixaran de contaminar el medi ambient, consumir i fer trafic de drogues, acumular riquesses excessivament i contribuir a generar pobresa i desigualtat social. Si de cop ho deixaran de fer, doncs… potser introduir nous pecats no era mala idea!😀

    • No oblidem que la religió catòlica té molt de Màgica. Així, pots fer tots els Pecats que vulguis, que n’hi ha prou amb una bona Confessió, una Penitència i llestos, el comptadors dels pecats torna a Cero.

  11. El marketing religiós és una maquinaria engranada que només ha començat a grinyolar després de 2000 anys matxacant al personal, es a dir, al moment en que la gent ha aprés a llegir i escriure de formna massiva.
    La meva conclusió és que a més ignorància més poder. Ja podem agrïr a la revolució industrial aquesta oportunitat de llibertat. Ben pensat la revolució industrial ens allibera de la esglesia però amb els anys ens atrapa el capitalisme. mmmm
    Això és el que coneixem col.loquialment com a “sortir del foc i caure a la brasa”.

    -Per cert mossen hem masturbo i no m’arrepenteixo.- Va ser l’ultim que vaig dir a dins d’un confessionari.

    • Ets un irreductible!!!

      Entre el capitalismes, el comunisme, el feixisme, el racisme i les religions, anem ben apanyats.

      La societat resisteix perquè no hi ha qui pugui amb ella, perquè d’altra manera…

      Està molt bé la reflexió que fas sobre a més ignorància, més poder. Segurament és així sempre.

Deixa un comentari

