Post número 100: Morbositat en la Beatificació de Joan Pau II

Dir-vos que amb aquest, celebro el Post número 100 (per això la capçalera i la foto).

Post 100 amb lacasitos

Han estat 100 oportunitats de compartir i d’aprendre. La veritat és que ha estat un plaer. Gràcies a tothom.

*****************************************************************

Passem ara al Post d’avui:

Ahir, al Vaticà, amb la pompa que només li sap donar l’església, es va beatificar a l’anterior Papa, Joan Pau II.

El procés de canonització d’una persona consta de tres passes: ser declarat Venerable, després Beat i finalment Sant. Per a ser venerable, cal haver estat una persona que ha viscut les virtuts cristianes d’una manera heroica.  Per a ser beatificat cal, a més, que s’hagi produït un miracle degut a la seva intercessió.

Foto beatificació de Joan Pau II

El Papa Wojtyla ja està en aquest segon graó, el de Beat. Per a ser sant, s’ha de poder demostrar un segon miracle. El primer li varen atorgar per la curació miraculosa de la religiosa francesa Marie Simon Pierre Normand.

No entraré gaire en donar pàbul a les moltes veus que s’han aixecat contra aquesta beatificació per moltes raons:

– Titllant-la d’exprés. Només 6 anys i 29 dies després de la seva mort.

– Acusant al Papa Wojtyla de no va ser capaç d’aturar i de desemmascarar els actes de pedofília que s’ha sabut hi va haver mentre ell era Papa.

– Per les estretes relacions que va mantenir amb l’Opus Dei i amb els Legionarios de Cristo Rey.

– Per la poca flexibilitat que va mostrar amb els teòlegs que dissentien del magisteri eclesiàstic oficial.

– Molts no estan d’acord amb aquelles imatges del Papa donant la comunió a Pinochet, o invitant al Vaticà al dictador de Zimbabwe, Robert Mugabe.

– O per la canonització dels nomenats “màrtirs de la fe”, en referència a algunes de les víctimes de la guerra civil espanyola, quan anteriors Papes, com Pius XII, Joan XXIII i Pau VI, s’hi havien oposat.

– O per la poca sensibilitat amb les dones, dins i fora de l’església.

Tampoc entraré a intentar trobar una explicació a que la representació espanyola fos la segona més nombrosa darrera de la de Polònia, d’on era nascut Wojtyla.

El que en realitat em pregunto és per la Morbositat d’alguns actes que s’han donat en tot aquest magne espectacle.

Foto exhibició reliquia samarreta ensangonada Joan Pau II

1.- Calia que al convent de les Filles de la Caritat s’exhibís com una relíquia la samarreta ensangonada del Papa de quan va patir l’atemptat el 1981?

Amb tot el respecte, però de seguida em va venir a la memòria aquell anunci de Benetton de la samarreta ensangonada d’un soldat bosnià quan la guerra dels Balcans.

Foto Benetton samarreta ensangonada

2.- Calia que s’exhibís al Vaticà una ampolleta amb sang del Papa (sembla que li va ser extreta quan estava molt greu per si calia fer-li una transfusió)?

Cal avui en dia tot això. Els creients necessiten d’aquestes coses?

No ho trobo pertinent, ni necessari. Tot aquest món de les relíquies és molt sinistre. Segurament però, és que senzillament no els entenc.

36 responses to “Post número 100: Morbositat en la Beatificació de Joan Pau II

  1. Eii Tomàs!!! Amb una mica de retard però jo també vull felicitarte pel post nº 100! Tinc l’orgull de dir q vaig veure “néixer” aquest blog i qui ho diria… ha crescut tan!! jaja😉

    Francament no sé q comentarte de la beatificació… no me’n vaig assaventar fins al dia que es feia quan vaig obrir la TV i per no emprenyar-me massa i perque sincerament no m’interessa gaire si el fan sant o no la vaig tornar a tancar. Tenen tot el dret a beatificar un dels seus però pels motius que exposes a mi no em faran sentir identificada ni desitjosa de donar-los suport.

    Ahhhh! M’encanta aquesta imatge dels 100 i de MOSAIC, m’imagino que l’has feta tu!

    • Hola Gemma, gràcies.

      Encara recordo quan vaig veure un comentari (el teu, el primer) en un post. Creia que m’havia equivocat i estava en un altre bloc. De veritat, no sabia ni que era, ni que havia de fer. Em va fer molta il•lusió.

      Realment has estat per aquí des del principi i sempre sumant.

      Si, vaig agafar Lacasitos i vaig fer el que es veu a les fotos que he penjat.

      No importa el retard o no retard. Encantat de que comentis.

      Pel que fa a la beatificació, estem d’acord.

      • No puc evitar un somriure de imaginar-te allà aliniant els lacasitos un a un i fent proves fotografiques… Que hi faré..! Els nens ens pensem que tenim l’exclusiva d’aquestes coses!

        • Doncs dius bé. No són fàcils al·linear, es mouen constantment. Els de color blanc sortíen fatal a les fotos. Si, vaig fer unes quantes proves.

          Molta conya…, que vols dir amb això dels nens? És que en alguna part de mi encara hi ha un infant…què hi faré!

  2. Felicitats pels 100 posts!! Caram, no és poca cosa!!

    Molt bon resum de tots els aspectes foscos d’aquesta beatificació. Moltes coses eren sabudes, altres menys, però vistes totes juntes fa arrufar molt el nas….

    • Gràcies!

      Mira, la veritat és que aviat farà un any que vaig començar i no tenia ni idea del que era això ni del que jo seria capaç de fer o de la resposta que tindria. Ara , passats aquests mesos estic molt content de tot.

      Porta feina però també em dona molt bones estones amb mi mateix i amb vosaltres.

      Pel que fa a la beatificació, vaig intentar posar l’accent en l’aspecte morbós de tot plegat. Hi ha coses que no entenc.

  3. La Cuina de l'Eri

    Hola Tomi,
    Moltes felicitats!!! 100 posts!!! Sembla mentida com passa el temps oi? Ara a pels 200, 300, … que espero poder continuar gaudint de les teves entrades de tanta qualitat.
    I que no ho entens? Crec que som uns quants els que ens consta entendre aquestes xorrades que fan, però encara és pitjor que hi hagi gent als que els hi agradi! Ja no dic que hi creguin, que en això no entro, sinó simplement que ho vulguin veure! Bon cap de setmana

    • Gràcies Eri!

      La fe no és contagiosa, en cas contrari aquest món seria d’una altra manera i, al meu parer, no seria millor.

      Les relíquies són productes de consum interior, però ens les ensenyen a tots i pretenen que ho entenguem.

  4. Enhorabona pel numero!! El papa deixa’l al seu Vaticà amb quantes ampolles de sang vulgui, mentre no surti d’allí és igual quantes s’exhibeixen.

    • Gràcies!

      Els Papas tenen reposició, són com les monarquies.

      De fet en els darrers 2.000 anys, Papas i Reis s’han retroalimentat, en guerres interminables, en coalicions, amb traïcions o amb aliances.

  5. Felicitats pels 100!! M’encanten els Lacasitos!!!😀

    • Gràcies!

      En a mi m’agrada la xocolata en general. Pel que fa als Lacasitos i similars, me n’agraden més uns que els altres. Properament en un nou post parlaré d’això.

      • Hola de nou!

        Volia dir que m’agrada la disposició dels Lacasitos, no els Lacasitos en sí…de fet no m’agraden gaire els Lacasitos, hhaha! VISCA ELS CONGUITOS I ELS M&M’s!!!!!!!

        Ara que sí que he llegit el post (sí, és una vergonya, deixo comentaris sense haver llegit el text, és que no tenia temps i em va fer il·lusió felicitar-te) et diré que no, que els creients no necessitem venerar la sang de ningú però com que tradicionalment s’ha fet suposo que mira, se segueix fent. Suposo que és qüestió de modes o de diferències culturals que a uns els sembli tan guai tenir una samarreta tacada i que a d’altres ens sembli de tan mal gust!

        Espero el tema de la xocolata amb candeletes…! Ahir vaig prendre per postres sopa de xocolata blanca amb maduixes (era una celebració familiar,eh, normalment amb un trosset de xocolata 70%de cacau en tinc prou)…absolutament recomanable!

        • Bé, per la meva resposta ja hauràs vist que no ho havia entès d’aquesta manera.

          En a mi m’agraden tant els Lacasitos com els M&M’s, com els Conguitos, tot.

          Si, en alguna ocasió he visitat alguna església i he vist o he llegit sobre relíquies increïbles, d’aquelles que dius: no pot ser!

          Imagino, com dius, que si hi creus cegament, no t’ha ni de cridar l’atenció i fins i tot et pot semblar bé que en una urna hi hagi un tros de braç que diuen que és de no se qui.

          Què bo el postra que expliques. Si es podés enviar per correus electrònic te’n demanaria una ració.

  6. No crec que siguis l’unic que noho entèn. Llavors deim dels actes de fanatisme dels musulmans. I d’això com en deim?

    • És ben cert. Els Fidels són clients molt “fidelitzats” i aquestes relíquies són productes de consum intern.

      Crec que ningú que estigui fora del folklore de l’església entén aquestes coses o si més no, els hi costa.

  7. Felicitats, per molts post!!!😀😀😀

    Pel que fa als shows que organitza l’església, mai deixaran de meravellar-me. La veritat és que per tractar-se d’un món suposadament espiritual es desviu pel mon material que dóna gust. No acabo de veure la diferència entre la samarreta del Papa exhibida per les monges i una de Mick Jagger exhibida per una fan.

    • Gràcies Montse!

      És bo aquest concepte que destaques al relacionar/contraposar l’espiritualitat i les coses materials. És per pensar-hi.

      Vaig decidir fer el post el dissabte passat quan vaig veure la foto de la samarreta que tenien pensat exhibir. Vaig flipar.

      Entenc que estan tan capficats amb les seves coses que no mesuren amb els mateixos barems racionals de les persones creients o no creients, però que en tot cas no són “fans”.

  8. Jo, senzillament, tampoc l’entenc. =:o(

    Felicitats pel post #100! M’han encantat les imatges “Mosaic” i “100”, fetes amb M&Ms, oi!? No hi ha vegada que entri al teu bloc i no pensi que ets creatiu! Apa, a seguir… per tal de que pugui seguir gaudint de tot aquest aprenentatge que em regales.

    • Si són una mena de M&Ms, en aquest cas són Lacasitos però pel cas és el mateix. Vaig voler fer alguna cosa especial encara que només fos això.

      Gràcies Kuka!

      • Tomàs, abans d’ahir estava canviant de canal a la tele quan vaig veure un acadèmic que parlava sobre el tema de les relíquies i vaig aprendre que, a Europa, hi han setze prepucis de Crist; setze “præputium”! Perdó, no em vaig poder estar de venir a compartir aquest nou coneixement que ara tinc: que ens podràs preparar un post sobre el tema!?

        • Hola Kuka, ho tinc previst.

          En alguna ocasió en que he visitat alguna catedral o alguna església, he vist o he vist que anunciaven la relíquia de tal sant o santa i que era tal o qual cosa, des d’un tros de roba a altres “objectes” més escatològics. Ho faré perquè en tinc curiositat.

          Gràcies per pensar-hi i per proposar.

  9. Moltes felicitats pels 100 posts i per mantindre la qualitat dia rere dia!

    En quant a la morbositat freak de Joan Pau II, de ben segur que farà les delícies dels addictes a la pompositat mòrbida de la caspa cristiana

    • Gràcies Arqueòleg!

      Segur que la gran majoria dels fidels que hi varen anar estan emocionats amb el tema de les relíquies. Molta caspa, tens raó.

  10. Santo súbito!!, Santo súbito!!, Santo súbito!!, Santo súbito!!, Santo súbito!!

    Ho dic per tu, pel post número 100 i no per cap Papa de poc fiar…

    Felicitats!!

  11. Han fet una magnífica campanya de marketing. Això no els ho pot negar ningú. I els creients que eren allà, no cal que els diguessin res més segurament motls feient dejú per ser més purs el dia de la beatificació o portàven pedres a les sabates.
    Només una cosa més a dir:

    • Caram amb el vídeo que has deixat!

      Per resumir-lo en una paraula: Esclavitud.

      Em fa molta ràbia veure milions d’éssers humans amb capacitat de raciocini que siguin arrastrats al món de les creences per la por. L’església té molt d’inculcació de la Por i de la Culpa.

  12. Felicitats pels 100 articles!

    Jo em vaig preguntes molt semblants a les que tu planteges encertadament. Calia treure el taüt de la tomba i passejar-lo per a què el petonegessin? Al final, que hem de rumiar és què és el cristianisme: l’ensenyança moral de Jesús en una moral que tenia la vida al seu centre, o la cultura de la mort que ens ensenya l’Església Catòlica, Apostòlica i Romana.

    No soc creient, però com dic sempre que tinc ocasió, Jesús és un model fins i tot per als ateus com jo -entès amb les mires obertes i amb l’home al centre, és clar.

    • Gràcies Blaufosc!

      L’actual església em té molt despistat. Imagino que si un és creient hi ha moltes coses que ni se les qüestiona. Ara bé, en el tema d’aquesta beatificació s’han aixecat moltes veus des de dins de la pròpia església clamant contra la mesura.

      És més Humanisme (a seques) que Humanisme Cristià el que comentes. En a mi em tranquil•litza més que el centre sigui la raó i l’home i no pas alguna fe intangible.

      Entenc el que proposes.

  13. Primer felicitats pels 100 posts!
    I segon, jo cada vegada entenc menys aquests cristians, amb lo feliç que soc jo amb el meu pastafarisme…

    • Gràcies Pons!

      L’espagueti volador? Monstres? Molt complicat per a mi.

      Vols dir que no té alguna cosa a veure amb l’ultradreta nord-americana?

  14. Retroenllaç: Tot s’hi val, Solbes | Camina que caminaràs

    • Si, com a acabo de comentar a “casa teva”, avui hem coincidit en una part del post sobre el Vaticà. Certament en Mugabe té prohibida l’entrada a Europa, però es veu que el Vaticà menja a part (o ho fa quan i per al que li interessa).

  15. Enhorabuena por los cien post!!! A por los quinientos, que es otro número redondo para celebrar🙂

    A mi me da que el Vaticano anda necesitado de santos y milagros para enfervorizar masas y reenganchar a sus fieles. Tampoco veo que tenga mucho de santo Juan Pablo II, (aunque al menos no se parecía al malísimo de la Guerra de las Galaxias como el de ahora).
    En fin… La Santa quemando cartuchos y perdiendo dia a dia credibilidad. Vaya ridiculez de santos se inventa, con un minimilagro y van que chutan.

    • Gràcies Chus! Si 100 ya me parece mucho, no me puedo ni imaginar 500.

      He leído alguna crítica en eses sentido que comentas, el de que esta beatificación puede estar buscada para usarla como un revulsivo.

      A Ratzinger yo le veo una mirada muy siniestra.

      Fins aviat.

Deixa un comentari

