Air Guitar. Una frikada més.

Heu fet alguna vegada el gest de tocar una guitarra imaginària quan esteu sentit una cançó o un sol de guitarra? Si ho heu fet o bé ho heu vist fer, això és “air guitar”.

Doncs bé, per estrany que ens pugui resultar, a Oulu (Nord de Finlàndia), des de 1995 es ve celebrant el que s’anomena el campionat del món d’aquesta especialitat. En els primers anys més que un campionat era una trobada d’amics, però amb el temps s’ha convertit en un esdeveniment que reuneix milers de persones.

Joe Cocker a Woodstock 1969, origen de l'air guitar?

Pel que fa al seu origen, hi qui diu que Iron Maiden a finals dels 70’s permetia que alguns dels seus seguidors més fidels pugessin a l’escenari amb guitarres falses fetes per ells mateixos. Això va tenir tant d’èxit que poc a poc es va anar fent i ja sense cap mena de guitarra, solament gesticulant.

Hi ha qui diu que ve del festival de Woodstock (agost de 1969) on Joe Cocker va repetir amb gestos quan el guitarra del grup tocava Whit a little help from my friends (foto).

Dit això, veiem que és el que caracteritza l’Air Guitar:

1.- Mèrit Tècnic, consistent en que la mímica emprada sigui el més semblant possible a la manera real de tocar els acords, la digitació i els sols de l’artista imitat.

 2.- Presència Escènica, la personalitat i el carisma que s’aconsegueix transmetre des de l’escenari.

3.- Creativitat i Talent, el que puja a l’escenari ha d’aconseguir alguna cosa més que imitar que toca una guitarra que no existeix.

La mímica emprada en l’execució acostuma a ser exagerada. L’audio que acompanya les actuacions s’acompanya amb la veu de l’imitador o solament amb el moviment dels llavis.

Exemple en còmic d'air guitar

Els que ho practiquen, entren en el joc de les exageracions, tant en les interpretacions, com en el vestuari i en les expressions facials mentre són a l’escenari.

Per alguns, aquestes interpretacions van més enllà del que és una simple imitació i pensen que l’Air Guitar és una modalitat artística per si mateixa. Fins i tot ja li han posat nom “Airness”.

En el campionat de 2010 hi havia 22 finalistes de 18 països diferents. A la final, cada participant ha d’interpretar durant 60 segons un tema musical de lliure elecció.

Després d’aquesta primera prova, els 10 amb millor puntuació del jurat passen a la fase final, en la qual tots han de “tocar” una cançó elegida per l’organització, que per a l’edició de 2010 va ser Foxy Lady de Jimi Hendrix.

El francès Sylvain Guimene, alies Günter Love, s’ha proclamat campió en les dues darreres edicions.  Us deixo un enllaç per veure’n el vídeo, no us el perdeu:

 

Davant d’això no se gaire que dir. Un divertiment més? Un anar a passar l’estona? Només per a freakes?

Crec que després de veure’ns dos o tres ja se’m faria pesat.

En tot cas, el campionat de 2011 es celebra entre el 24 i el 27 d’agost. Si voleu que us organitzi el viatge m’heu de dir si voleu anar com a espectadors/es o com a participants, i en aquest cas, quina és la cançó que interpretareu. Els que vulgueu em podeu passar el vostre vídeo.

22 responses to “Air Guitar. Una frikada més.

  1. Ostres! Menys mal que no havies posat data límit per confirmar assistència sinó m’ho perdo!
    Jo vull assistir com a participant i aquest cap de setmana et passo el vídeo i te l’envio. Ara bé, si el Miki hi participa llavors apunta’m com a espectadora, que ja fa ben poc que ho faig …

    • Jo penso que si en Miki es presenta, els demés no cal que hi anem. Li donem la representació i santes pasqües.

      Aquest és un esdeveniment que, pel que sigui, ha anat creixent i ha passat d’una trobada de quatre frikis a poder muntar un campionat que té una certa transcendència. Bé, segur que poca, però que se’n parla, amb l’ajuda d’Internet, ja que d’altra manera veig impossible el que ha passat.

  2. Jajaajajajaa!
    Jo no hauria escollit un títol millor pel post, ho llegeixes i no saps que pensar-ne. Si que es cert que alguna vegada tothom ha fet l’air guitar, amb els nens que he cuidat sobretot, els poses musica i s’entusiasmen i és clar tu els has de seguir el joc i….
    Però d’aquí a fer-ne un campionat????? Bé, ho podriem provar, potser Espanya en sortiria més ben parada que a Eurovision.

    • Si fos de guitarra espanyola podria ser que si.

      Jo crec que quasi bé tothom, menys la Montse, ha fet air guitar, amb més o menys entusiasme i gràcia, però n’hem fet.

      Si sento segons quina cançó, he d’acceptar que ni que sigui en algun moment, algun gest faig.

  3. He estat molt ocupada, entre la feina i els estudis… I com dius, he fet un descans al bloc. No dono per a més… Espero posar-me de nou ben aviat. En quant a tu… tot el contrari, ets a tu a qui li sobra imaginació per escriure de tantes coses divertides i interessants… Tant de bo això s’encomanés… Per cert, qui fa això de l’air guitar de conya és el meu nebot… Els nens són increïbles! Estic molt feliç de tornar per aquí. Una abraçada!

    • Encantat Eva, ja saps que si tornes al teu Bloc, en allà m’hi trobaràs.

      El bloc solament s’ha de mantenir si ve de gust i es pot. Si s’ha de convertir en una càrrega feixuga o en una obligació, millor deixar-ho (és com ho veig jo). Sempre s’està a temps de reprendre l’activitat si així es vol.

      Ets molt amable!

  4. Home, jo he fet “air guitar” alguna vegada, però res semblant al tio del vídeo… Tomàs! Ets genial! No hi ha vegada que entri al teu blog i no somrigui o em pixi de riure, directament… Però, d’on treus aquestes coses? Ets un crack…

    • Però Eva on t’havies ficat? Feia temps que no en sabia res de tu!

      Et tinc al blogroll i fa uns mesos que no rebo entrades teves, imagino que estàs de descans del bloc. No t’ha d’estranyar no fer-ho com el del vídeo. És un excessiu.

      Gràcies per entrar i per comentar. Procuro fer entrades sobre temes molt diferents, potser és que no tinc imaginació per mantenir un bloc temàtic. No ho sé.

      Encantat de retrobar-te i d’haver pogut arrancar-te un somriure!!!

  5. La guitarra airejada aquesta està molt bé, però, per refer l’ordre còsmic i omplir el buit que deixa tocar una guitarra absent, hi hauria de començar a haver directors d’orquestra i guàrdies de trànsit que fessin malabars amb pilotetes mentre treballen.

    • Ens has dibuixat un món amb universos paral·lels com els de la sèrie Fringe.

      El clown sense el nas vermell, el soldat sense arma i la copa sense vi també són possibilitats alternatives.

      No em perdria veure i sentir una orquestra tocant al ritme de les pilotetes enlloc de seguint una batuta.

  6. Ajaja m’encanta! No puc evitar fer air guitar cada cop que em poso un disc d egrunge, tot i que jo seria més del “air-diva”, es adir, d’imitar a la gestualitat de les dives més que dels guitarristes!

    • Bé, molt bo. Ja t’magino gestualitzant a tope amb la música!

      És divertit acompanyar la música o algún dels artirtes que ens agraden amb els nostres gestos. N’hi ha alguns que per la seva posada en escena són més fàcils de seguir o d’acompanyar. Fins i tot n’hi ha alguns que és difícil de no fer cap gest quan els veiem.

  7. Ai!, fillets meus, però quantes coses us falten per a fer a aquesta vida. Jo he tocat la guitarra, he fet “air guitar” i fins i tot ho he fet en grup i cadascú amb el seu instrument virtual, com aquells que juguen amb la play però sense gastar ni cinc.

    Quina joia en Jimmy Hendrix, escoltar Foxy Lady i pensar que algú podia tocar allò fa 44 anys, és al·lucinant..

    • Bé, ja sabia jo que no ens defraudaries amb un tema relacionat amb la música.

      No em costa gens imaginar-me l’escena d’un grup de col•legues “tocant” el que sigui sense cap instrument.

      He escoltat bastant en Jimmy Hendrix, si bé ara el tinc oblidat. Quan estava buscant fotos per aquest post, em vaig entropessar amb vídeos fantàstics del festival de Woodstock.

  8. L’air guitar mola! sinó què fariem a les discoteques els que no sabem ballar?xD

    • Espero que aquest comentari el pugui llegir la Montse que ha dit que ella mai no ho ha fet!

      Potser és que la Montse sigui, entre d’altres coses, “musician”.

      • Ei, pels pèls! M’has anomenat dues vegades, amb tres m’hagués materialitzat (com el Beetlejuice😉 )

        Home, musician… si les cordes vocals s’accepten com a instrument, sí. Fa molt de temps cantava en una coral, però ara ja no canto mai… només algun “cameo” de tant en tant… i a la dutxa, evidentment… i mentre estenc la roba… i quan condueixo… i quan pinto… i de vegades mentre faig el sopar… però a banda d’això, mai.

        Estic trasbalsada: no em puc imaginar en Miki fent air guitar. M’ha trencat tots els equemes que me n’havia fet.

        • Jo també estic trasbalsat per haver-te nomenat dues vegades. Això de l’inconscient és perillós!

          Jo si que m’imagino en Miki tocant la no-guitarra. He vist molt gent fent el gest de tocar una guitarra que no existeix.

          Si tens vídeos de la Coral, n’hauries de penjar algun. Si vols penjo una Enquesta i si gunaya el si, endavant.

  9. Al·lucinant! No per la gent disposada a fer pallassades, sinó per la que està disposada a anar a veure-les. Em sembla que jo també em cansaria ben aviat. A més a més, són uns aficionats que no en tenen ni idea: per fer-ho més real cal bellugar més els dits i fer-los córrer pel màstil i així fer l’efecte que… ejem, suposo, no ho sé, jo no les he fet mai aquestes coses…

    • Per a mi la música és com una ciència oculta. És a dir, no entenc ni un acord. Soc merament un oient i un escoltador de música.

      Vull entendre que són unes nits de festuca, birres…, i sortir i en aquest ambient ja hi cap un espectacle d’aquests.

      No deixem de sorprendre’ns amb el que hi ha gent que fa.

  10. Jo no crec que ho hagi fet mai, això de l’air guitar.

    • Bé, amb moderació i a molta distància del que podem veure en el vídeo però jo si he fet alguna vegada el gest en sentir una bona guitarra tocant un sol.

Deixa un comentari

