Traumes Tecnològics

Ahir, un company de la feina va portar un llibre electrònic i li vaig demanar que me l’ensenyés. La veritat és que em va semblar molt interessant.

Aquest post neix amb la idea de fer conya amb el debat que hi ha entre els que defensen el Llibre de paper i els que ho fan pel Llibre electrònic. Podem imaginar que una cosa semblant va ocórrer amb el pas del Pergamí al Llibre.

Us deixo un meravellós vídeo del trauma que podria haver suposat el trànsit del Pergamí al Llibre.

Així i tot i per fomentar el debat, us deixo un recull de factors a favor del llibre electrònic i uns altres en contra, i en parlem:

A favor:

  • Menor despesa en paper i en tinta.
  • Menor pressió vers els boscos al disminuir el consum de paper.
  • Major comoditat en la portabilitat.
  • Un lector pot acumular molts més llibres dels que et cabrien a la motxilla.
  • Els darrers models incorporen pantalles que no cansen la vista.
  • Ja hi ha models en que la bateria permet llegir un quants milers de pàgines.
  • Els texts es poden enriquí amb enllaços multimèdia.
  • Es poden fer anotacions i comentaris als marges.

 En contra:

  • Els lectors electrònics es convertiran per desús o per canvi per d’altres model més avançats en nous residus que danyaran el medi ambient.
  • Facilitat de còpia, tant legal, com no autoritzada.
  • No tenen el caliu, el tacte i l’olor que un llibre en paper aporta.
  • Les editorials no estan abaixant (a Espanya) els preus al nivell que podrien i això dificulta l’expansió d’aquest recurs.

Sigui com sigui, recordo acalorades discussions sobre les càmeres digitals. Passats uns pocs anys, no hi ha quasi bé ningú que no en tingui una. Els models s’han multiplicat i una multitud de nous dispositius incorporen ja càmera digital.

Penso que els actual lectors de llibres digitals evolucionaran de tal manera que en breu el nombre de llibres digitals venuts superarà als venuts en paper, i que passarà una mica com amb les càmeres digitals.

Per acabar, us deixo un altre vídeo molt bo sobre el Llibre i les seves avantatges, és un vídeo didàctic per a que la seva utilització no es converteixi en un trauma.

Anuncis

20 responses to “Traumes Tecnològics

  1. A mi m’acaben de regalar un lector de llibre electrònic i encara no l’he fet servir perquè en tenc tants en paper que m’esperen al prestatge, però no hi ha dubte de la practicitat del lector electrònic, malgrat el tacte del llibre tradicional per ara és insubstituïble.

    • Fantàstic. Llàstima que encara no l’hagis estrenat i ens podessis fer cinc cèntims de la teva impressió.

      Espero llegir en el teu Bloc les noves experiències quan en facis la primera lectura i la primera compra.

  2. no pateixis que quan les biblioteques estandarditzin el préstec de llibres digitals no pateixis que aviat em passaré al eBooks

    • Potser no tardarem a veure tots els llibres en això que ara en diuen “Cloud”.

      Crec que això potser una petita revolució per la comoditat que se l’intueix. Entre eBooks, Tablets i demés aparells, aviat hi haurà una massa crítica de persones que compri aquests llibres.

  3. Jo tinc moltes ganes de provar el llibre electrónic, llavors podré tindre una opinió fonamentada sobre el tema!!

    Et deixo un vídeo per si no l’has vist o en vols fer un post: http://www.youtube.com/watch?v=710QqNptySM

    • Jo encara no tinc llibre electrònic però si n’he tingut un a les mans i m’ha semblat força interessant. Espero però que les compres d’aquests llibres baixin de preu, no entenc que només siguin un 15 o 20% més barats que els de paper.

      Pel que fa al vídeo, l’he visionat i m’he quedat bocabadat. El que més m’ha impressionat és que ell està totalment (o així ho sembla) convençut del que diu. No descarto fer-ne un post. Gràcies.

  4. Fer triar és una malesa. Una mena de, “a qui estimes més, a la mama o al papa?”
    A la meva tauleta s’apilen 6 llibres que llegeixo simultaneament i per l’altra banda estic burxant a la meva dona per a que em regali un e-book.
    Suposo que més que el debat de la càmera digital, és podria semblar al dels fumadors de pipa o de cigarretes. Plaer vs Comoditat. I es que cada cosa té el seu moment.
    Un dissabte et prens el matí per cuinar per tota la família amb carinyo, i el dimecres per sopar després de treballar 10 hores fer el que pots…

    • Envejo la teva capacitat. 6 llibres a l’hora. En a mi se’m barrejarien les històries en el cap i dels 6 en faria una novel•la o un assaig nou, producte de la fusió de tot plegat.

      Espero que la teva dona prengui la millor decisió. Si amb el llibre electrònic, enlloc de simultanejar 6 llibres, eleves el llistó als 12, potser és millor que no te’l regali.

      En aquest cas, allò de que tothom quedi content no sé si en la realitat es donarà. De moment tothom s’està posicionant. Fa dos anys en aquí, les editorials i les llibreries, no semblava fessin massa cas a aquest nou producte. Ara se’l veu com una amenaça per a uns i com un possible nou negoci per a uns altres.

      Entenc el que dius que cada cosa té el seu moment i l’exemple de la pipa i les cigarretes és afortunat, però crec que el que acostuma a fumar cigarretes, no acostuma a fer-ho en pipa i tampoc a l’inrevés. Crec que hi haurà un fenomen de substitució, si bé no estic augurant la desaparició de les llibreries ni res que si assembli, sinó que la irrupció del llibre digital serà important en breu.

      • 6 llibres molt diferents per estats d’ànims molt diferents!
        Segur que hi ha una substitució al final, com la càmara fotogràfica que comentaves. El que està per veure és com es reconverteix el sector. Com ho ha hagut de fer el de la fotografia.
        Però entre els punts de positius que has senyalat no has inclòs un d’importantíssim. El costos de publicació digital d’un llibre desapareixen. Si la impressió digital havia permés les petites tirades autoeditades, el ebook permetrà una explosió de publicacions… Un e-book amb un recull de les teves millors entrades???
        Les editorials/editors passen a ser una filtre/segell de qualitat? I les llibreries boutiques on experts t’aconsellen??
        Lo dolent de la’evolució és que les coses canvien, vulguem o no.

        • T’entenc, però em sembla de difícil compaginació. Si n’ets capaç, doncs felicitats!

          Efectivament, fins ara tot semblava prou parat, però des de que fa unes poques setmanes ha aterrat Amazon, sembla que el sector i la premsa s’ha bolcat en notícies i ara se’n parla més que abans.

          Si, molt ben vist. Ara bé, a això que dius si haurà d’unir que les editorials no vulguin fer-nos passar llibre electrònic a preu de llibre en paper!!!

          Imagino que les editorials passaran a fagocitar una part del negoci i se’l faran seu. Pel que fa a les llibreries, no et sabria dir quina pot ser la natural evolució en aquest negoci en el cas que el llibre digital s’imposi de manera aclaparadora.

          Aquesta evolució ja està aquí i és una realitat. I si, de vegades una evolució escombra coses a les que estàvem acostumats.

  5. Em temo que als editors sí que se’ls encongeix el melic amb el llibre electrònic, però no perquè portin barret de copa i fumin cigars, precisament. Pels interessats en una destrossa sistemàtica dels arguments a favor del llibre electrònic, vet aquí l’enllaç al blog d’un editor ben informat:
    http://artistabansconegut.blogspot.com/2011/10/ai-eva.html
    (no li he demanat permís, però, glups.)

    • He anat a l’enllaç del bloc que ens has deixat i he llegit l’extens i ben argumentat post sobre el tema.

      El punt de vista de venedors, distribuïdors, petites editorials i llibreries és, no només molt respectable, sinó necessari de conèixer.

      Diria que entenc molts dels arguments que s’hi exposen. Si bé, crec que el llibre electrònic ha arribat per quedar-s’hi. No crec que hi hagi dilacions en el camí iniciat i que ha de portar el llibre electrònic a anar guanyant quotes de mercat al llibre en suport paper.

  6. El primer video és delirant!!! Jo soc defensor del llibre tradicional. Quin goig fa veure una bona biblioteca!!! Igualment, també penso que el e-book és un avanç, i no en descarto tenir algun més endavant. De moment jo n’he regalat un a ma mare per una senzilla raó: si vols llegir l’últim totxo de Ken Follet i l’únic moment que tens per llegir és a l’autobús de camí a la feina no és una tasca molt recomanable. Ara bé, reduir les mil i pico pàgines a un senzill dispositiu d’1 centímetre d’ample que no pesa gens és una altra cosa.
    Igualment estic d’acord amb el tema dels preus. Són desorbitats per baixar-te un senzill arxiu. Jo afegiria un punt en contra: el procés per adquirir llibres electrònics és molt pesat (inscripcions, permisos i pagaments) tot plegat, un procés que, o el fas molt sovint, o has d’anar recordant pas per pas cada cop que vols comprar un llibre.

    • Si, aquests vídeos m’encanten i volia compartir-los amb vosaltres (sobretot amb els que no els coneguessin).

      Quan anem de viatge els llibres sempre acaben sent una incomoditat. Pesen, treuen espai a la maleta. Si els portes a la bossa o a la motxilla, tornen a pesar. Poder-ne portar els que vulguis en un aparell com aquest ho trobo una gran avantatge.

      Bona aportació aquesta que ens fas en referència al procés per adquirir un llibre electrònic. Jo no ho he pogut explicar perquè no en tinc i mai he vist com es fa. Doncs pel que expliques ja cal que espavilin a facilitar el procés si volen que el gran públic s’enganxi, ja que no els interessa que es vagi dient que a més de car el procés de compra és complicat.

  7. El vídeo ja l’havia vist, és boníssim!
    Jo encara prefereixo els de paper. La veritat es que si em passo mig dia sentada a l’ordinador l’últim que em ve de gust és obrir una altra pantalleta. M’agrada tocar-los i olorar-los. Tot i que he de reconèixer que a casa podria ser útil o aviat ja no hi cabrem de tants llibres!

    • Jo també treballo amb ordinador, més després el bloc. Tampoc em ve de gust llegir amb una altra pantalla, malgrat que llegeixo premsa digital.
      Ara bé, crec que s’acabarà imposant per comoditat i portabilitat, per preu i per possibilitats.
      De tant en tant a casa fem neteja de llibres i em sap molt greu però en vaig llençant.

  8. Suposo que poc a poc el llibre electrònic anirà agafant mercat, el que tinc clar és que en cada innovació tecnològica anem perdent alguna cosa.

    Sempre m’he fet una pregunta, si s’imposa el llibre electrònic a quin lloc queden les biblioteques?, avui ja son uns llocs estranys on sovint hi ha més material electrònic que llibres…

    • Diuen que en cada bogada es perd un llençol.

      Bona pregunta. De fet, avui en dia, tal i com dius, molta gent va a la biblioteca amb el seu ordinador o utilitza els que en allà hi ha. També hi ha qui hi accedeix a distància.

      Imagino que les biblioteques es repensaran i reformularan. Es convertiran més en un servei que en un magatzem de llibres.

  9. Ui, em sembla que hi ha un error: el segon punt de “en contra” hauria d’estar en l’apartat d’aspectes “a favor” (hahaha, ho sento, no me n’he pogut estar).

    Trobo que les editorials tenen la cara molt dura. Em recorda quan van començar a sortir al mercat els monitors plans: eren escandalosament cars i el meu informàtic de capçalera em va dir que tot i que el cost era més econòmic que no pas els de tub (uou, els monitors de 19 polçades no cabien a sobre de la taula!) havien apujat el preu per sobre dels antics per tal de facilitar la venda dels estocs. Em sembla que tant a les editorials com a les discogràfiques se’ls deu encongir el melic quan pensen en les noves tecnologies.

    Pel que fa a les càmeres, no sé si li acabo de veure el paral·lelisme perquè en tots dos casos el destí final és el paper (va, també es pot quedar en la pantalla, però aleshores no té tanta gràcia) i l’únic que canvia és el suport en què es dipositen inicialment les dades.

    • No seré jo el que et tregui la raó. De moment no el canviaré de situació, però està en estudi el canvi des de “en contra” a “a favor”.

      Crec haver llegit que a Espanya hi ha normativa que prohibeix abaixar el preu dels llibres electrònics més d’un 10 o 20% del preu dels llibres en paper, i una mica més si ja existeix el mateix llibre en edició de butxaca.

      No sé si em llegeix alguna persona que estigui en aquest món, però si ho fa li demano ens ajudi a posar llum en aquests aspectes.

      Al meu entendre, els preus haurien de ser molt més baixos en respecte de les edicions en paper, ja que evidentment els costos són significativament més baixos.

      Jo de les milers de fotos que tinc en format digital, n’he passat a paper solament unes quantes. Dos llibres de fotos (resum d’algun viatge) i algunes fotos per penjar de la paret.

Deixa un comentari

