Què fareu el 20N?

El proper diumenge estem cridats a votar en unes noves eleccions generals.
Poder-ho fer és un signe de llibertat, voler-ho fer és una opció personal.

Tinc dubtes pel que fa a la votació i les meves raons són aquestes:

  • No estic d’acord amb com s’ha gestionat la Crisi per part del Govern, ni tampoc amb el paper que ha fet l’Oposició des de la responsabilitat que també li pertocava.
  • No estic d’acord amb que es mantingui una Llei Electoral que permet que el vot d’uns no valgui el mateix que el vot d’uns altres. Així, per aconseguir un escó a Sòria (és solament un exemple) calen uns 29.000 vots, i per aconseguir-ne un a Madrid o Barcelona en calen més de 90.000? He d’anar a votar sabent que el meu vot val el 32% del vot d’un ciutadà de Sòria?
  • No estic d’acord amb que haguem de votar unes Llistes Tancades. Les eleccions per a la majoria de polítics ja s’han fet. Resten a l’espera de saber si surten elegits en funció del lloc en el que el seu partit els ha situat en al llista.
  • El debat entre Rubalcaba i Rajoy va ser pobre. Em va sorprendre el poc temps que hi varen dedicar a parlar d’Europa i dels Mercats. Cap dels dos va parlar de fer front a l’Especulació Internacional, ni de limitar les operacions societàries en els Paradisos Fiscals.

Com a potencial  votant des de Catalunya, opino el següent:

  1.  Metre CiU demana el Pacte Fiscal i el Dret a Decidir, posen com a cap de llista a Josep A. Duran, que no sembla el més entusiasta amb una part d’aquestes propostes. No sabem si apostaran per entrar en un Govern del PP o faran política des de fora. Ara lluiten per ser la força més votada a Catalunya.
  2. El PSC, en saber que el PSOE avançava les Generals el primer que va fer va ser endarrerir el seu procés Congressual, no fos pas que les idees sorgides del Congrés no estesin alineades amb les del candidat Rubalcaba. Fa uns dies Carme Chacon va dir que no els ha calgut votar en un altre sentit del que ho ha fet el PSOE. Què hem d’entendre doncs quan voten una cosa en el Parlament i una altra a Madrid? En els darrers temps hi ha hagut fites transcendents on poder mostrar perfil propi, i no ho han fet. També lluiten per ser la força més votada a Catalunya i poder tenir influència a Madrid.
  3. El PPC, està en ratxa i el vent els hi bufa a favor. La Crisi els ha ajudat a tombar el PSOE. Parlen d’un sistema educatiu trilingüe i de contenció de la despesa pública. Aniran a remolc del PP Estatal. Lluiten per ser la segona força més votada a Catalunya.
  4. ERC, després d’una nova rebolcada electoral han convocat i d’un nou Congrés, tenen un nou equip de direcció. Els manca continuïtat i lideratge per unir totes les forces independentistes amb cara i ulls. Sembla que a Catalunya hi ha prou persones a favor de la Independència, de la Sobirania o d’un Estat Propi com per a que una força que sabés unir aquestes voluntats tingués un paper molt més important. Ara lluiten per intentar mantenir o superar els pobres resultats de les darreres eleccions.
  5. ICV, també ha canviat el seu candidat. Per fer realitat les polítiques socials que defensen, necessiten del suport dels vots de les persones. La seva lluita, a l’igual que la d’ERC està en saber créixer. Hauria de saber atraure una bona part dels moltíssim vots que sembla perdrà el PSC. Ara voten per intentar donar un salt endavant i recuperar els escons perduts en les darreres eleccions.
  6. PxC i Ciutadans, cal esperar-ne uns pobres resultats.

Tot això em fa dubtar. No se trobar polítics amb determinació i empenta com per fer front als autèntics perills de la democràcia actual. No hi veig valentia suficient per enfrontar-se als Mercats abans que ens escanyin. Tal i com van les coses, podríem arribar a pensar que els Mercats estan per sobre dels Polítics, i fins i tot per sobre de la Política i de la Democràcia.

Alguns dels nostres polítics poden ser correctes gestors de les polítiques internes
(com el president d’una gran escala de veïns), però avui s’ha de saber estar en la Política del Món, la dels diners i la de l’especulació. No val anar amb un lliri a la ma.

Que vagi bé el diumenge. Un votant que pot passar a ex-votant.

 

27 responses to “Què fareu el 20N?

  1. Jo aniré a votar…és un dret massa valuós i democràtic per no exercir-lo després de tants anys amordassats…Ara bé s´hauria de reivindicar el vot en blanc que dóna una resposta clara a aquesta colla de… polítics?

    • De fet hi ha iniciatives a favor del que esmentes de donar valor al vot en blanc. Crec que la intenció és que qui vulgui voti a aquesta plataforma, que es compromet en el cas d’aconseguir algun escó, a no utilitzar-lo i a fer palès d’aquesta manera que hi ha una “bossa” de persones que volen participar, però que no troben cap partit al que votar, que cap partit els acaba de fer el pes, o que els programes presentats no els agraden.
      Ja que vas a votar, doncs que et vagi molt bé.

    • De fet, si el que vols és demostrar el teu malestar per la “colla de polítics”, el vot en blanc és la pitjor opció perquè afecta els partits petits i, com a conseqüència, i gràcies a la llei d’Hondt, afavoreix els grans partits, és a dir, el bipartidisme PSOE-PP. Les dues formes de demostrar malestar són o bé no anar a votar (però caus en la categoria de “passota”) o optar pel vot nul, que equival a engegar-los a la m****.🙂
      Jo abans he dit que estava content de ser estranger perquè així no puc votar i tenia el problema resolt, però he canviat d’idea (en el fons ja m’ho esperava…). Ara sí que m’agradaria votar. No és que estigui encantat amb el panorama ni molt menys (de fet, el candidat que votaria em cau molt malament…), però el cert és que algú sortirà elegit (sembla que és bastant clar qui serà) i voldria que alguns dels meus ideals estiguessin el més reforçats possible. Estic d’acord amb tu, que el dret a votar és massa important com per no exercir-lo i deixar que altres decideixin per nosaltres. En el fons crec que es tracta de triar l’opció menys dolenta, aquella amb la qual t’identificas mínimament, la que et molestarà menys… Però és trist que hagi de ser així…

  2. L’optimisme que no falti. Jo només aniré a votar perquè l’abstenció reforça els partits més votats. I no votaré, és clar, cap dels partits més votats.

    • Bona postura aquesta que expliques. De fet té lògica el que dius, però en el meu cas es tracta d’un dubte provocat perquè el partit al qual he votat en les darreres ocasions ha acabat decebent-me. i ara no tinc clar si “prestar temporalment” el meu vot a un altre partit o no votar.

  3. Per primer cop des de que puc votar no sé què fer! Tenc tres dies (no, dos), per meditar encara. Vaja, que ni idea perquè així com està muntat tot i amb el que està passant, sincerament se te lleven les ganes de tot…

    • No sé exactament quin panorama teniu a Ses Illes. Solament se el que puc llegir a la premsa, però és difícil fer-se una idea exacte com la que teniu els i les que en allà hi viviu.

      Això de dubtar en aquests comicis pel que veig no és tant inhabitual. Solament ho tenen clar aquelles persones que són molt fidels a un partit o bé volen votar a un altre per castigar a un altre de determinat.

  4. Jo ho tinc fàcil: com a estranger no tinc dret a vot (mai millor dit!), de manera que em quedaré a casa. És la primera vegada que el fet de ser estranger es gira a favor meu!🙂

    • Bé, en el teu cas no hi ha problema. En tot cas se’t presentaran quan hagis de votar a Portugal. Què, pel que llegim, la cosa també ha d’estar divertida.

  5. Jo també tinc dubtes. De fet, vaig canviant d’idea cada deu minuts, no sé què faré el diumenge!

    • Hola Chus.

      Una altra al Club. Espero que quan dius que cada deu minuts canvies d’idea, sigui sobre si anar o no a votar, i no sobre si votar a un o a un altre Partit. Això darrers encara seria pitjor.

      Jo he estat molt fidel a un partit en els darrers anys, però és que n’estic una mica cansat dels seus canvis constants i em tenen fins el gorro. Han acabat amb la meva paciència.

  6. Tomàs, o bé el teu el teu bloc ha menjat all o bé se m’ha pujat el poniol al cap: hi veig doble!😀😀😀

    • Si Montse, ara ho he vist. Imagino que ho dius perquè la resposta al comentari del Miki estava repetida. si era això, ja l’he esborrat.

      Crec que haurà estat al clicar, que ho hauré fet dues vegades. Jo soc així.

      No ho volia dir, però és una manera de fer pujar el nombre de comentaris.

      • I tant que funciona: a mi m’has fet comentar dos bonus track😉

        • Veus. Vaig fer un curset de màqueting a CCC i és la primera vegada que li trec algun profit.

          En un altre moment ja m’explicaras que és un bonus track…, i no diguem ja dos!!! No em constestis ara, ja que em diràs que t’he fet fer un altre comentari.

  7. Benvingut al club dels descreguts Tomàs (tot i que crec que al fina aniràs a votar…), jo ho tinc ben clar: em quedo a casa.

    No penso ser còmplice d’aquesta colla…

    Bon Nadal a tothom!

    [si al “Corte Ingles” hi ha llumetes és que és Nadal, oi?]

    • Plou tant i tants dies seguits que n’hi he pogut veure això dels llums de El Corte Inglés (referent del Nadal i de la Primavera). En tot cas, gràcies. Jo també et desitjo un bon Nadal.

      Encara no ho he decidit (de fet, a les darreres municipals ja no hi vaig anar).

      Ja veig que tu ets dels que (en aquest tema) no tens dubtes, directament no. Envejo la pau d’esperit que t’haurà envaït al tenir-ho ja decidit.

      No ho volia dir, però és una manera de fer pujar el compte dels comentaris.

  8. Jo hi aniré. La llista de raons per no fer-ho és ben llarga, però ara per ara és la forma de fer-nos sentir i ho faré. La democràcia és un sistema imperfecte i si cal canviar alguna cosa, canviem-la; però el que no puc concebre és deixar-la morir de fàstic.

    Per cert, parlant de fàstic… la nostra butxaca és la que més compta i el nostre vot el que menys? Realment és un “chollu” ser català!😦

    • Em sembla perfecte. No estic en contra de la participació i considero que hi ha bones raons per fer-ho. Sobretot si el que ho fa té clars els seus motius.

      La democràcia en si mateixa és imperfecta. L’espanyola, també i li calen uns quants sorgits, però els polítics no estan per la labor. No volen canviar la Constitució, més si la decisió surt d’ells mateixos, com tampoc volen modificar i millorar la Llei Electoral.

      I si, entre d’altres perles, els nostres vots tampoc valen el mateix que els d’altres llocs. És producte de l’actual legislació. Difícil d’entendre però és així.
      Hauria de poder votar fins a 3 vegades per a que el meu vot valgués el mateix que en d’altres llocs d’Espanya.

  9. Crec que el desconcert és en tots nosaltres. Però crec que part d’aquesta indecisió ve donada perquè podem intuir quins seran els resultats de les eleccions. Jo, almenys, hem plantejo què puc fer per no trobar-me amb el paisatge dessolador de la majoria absoluta del PP i la oposició amb massa escons del PSOE. Penso en què puc fer per evitar aquest bipartidisme que, no ens enganyem, és una lacra pel país. Deixem-nos estar de “cara a cara” i engeguem una política més plural i no tant monopolítica. Això és el que ens hem de plantejar. Crec.

    • T’entenc. Si fos per mi, solament participaria a les Eleccions Catalanes, però de moment…
      Segurament, tal i com dius, el resultat cantat de les eleccions pot influir en l’ambient general. Ara bé, també m’influeix que hi trobo un clima tant gris, gèlid i desencisador.
      Trobo un nivell mig molt baix en els candidats.
      Hi ha altres opcions en partits dels dits minoritaris.
      Desfer el bipartidisme és impossible. Les enquestes pronostiquen una majoria absoluta. Definitivament pot ser un mal cap de setmana.

  10. Bon dia Tomàs.
    El 20N em porta molts records. Un: “Todo está atado y bién atado”….Nuvolat, plujós o amb sol, desdejunaré a una cafeteria a la vora de la mar, contemplaré l’espectacle de lluny.
    Una abraçada.

    • Hola Gaspar, bona tarda.

      Crec que fins i tot la data escollida va ser un despropòsit. Potser algú del PSOE va pensar que faria gràcia i que seria, per comparació, recordada com a una bona idea.

      He entès perfectament el que faràs el diumenge. Espero que faci bon dia per a que puguis gaudir del desdejuni a la vora del mar.

      Una abraçada.

  11. No sé si té gaire sentit anar a votar, mira a Itàlia, qui ha decidit que en Berlusconi se’n vagi són en gran part els famosos i misteriosos mercats. Jo encara no sé què faré, encara estic a la part de NS/NC

    • Entenc el teu raonament. De fet, en les actuals circumstàncies, estic obert a entendre quasi bé qualsevol postura que estigui ben argumentada. Els condicionants que hi ha en aquestes eleccions no són comprables a cap altre.

      Estem en un moment en que els Mercats manen. Avui mateix han donat una rebolcada a les primes de risc d’Itàlia, Espanya, França i Bèlgica.

  12. tan se val votar, total, l’endemà tinc pensat fotre un cop d’estat i apoderar-me del país…

Deixa un comentari

