Aconseguiu mantenir ordenades les llibreries?

A casa, en una habitació petita, tenim un l’ordinador de sobretaula i unes prestatgeries amb llibres i revistes.

De tant en tant ordeno les prestatgeries, però poc a poc tot es va desordenant. És un misteri insondable. Mai he sabut el perquè ni com arriba el desordre.

A partir de quin moment es pot dir que una cosa, en aquest cas una llibreria, està desordenada?

On és el límit?

A la foto hi podeu veure l’estat actual de dues d’aquestes prestatgeries.

Prestatgeria desordenada (foto pròpia)

He seguit diversos sistemes d’organització dels llibres. Per temes i autors, només per autors. Tots són útils si tot està ordenat. Ara bé, des del moment en que s’agafa alguna novel·la, alguna revista de viatges o llibre de cuina, i en acabar la lectura o la consulta no es torna a posar a lloc, comença l’anarquia. Anarquia que s’autoalimenta, perquè una vegada hi ha un sol objecte fora de lloc, de manera i misteriosa el següent objecte anirà a dipositar-se de manera irremeiable al damunt d’aquest primer i els següents també. Al poc, una curiosa pila de llibres i revistes ha crescut en alguna de les prestatgeries.

Amb els pas de les setmanes, l’ordre inicial no és més que un record perdut en el temps.

Ara bé, tampoc m’importa massa tenir-ho així, amb un cert desordre. La llibreria ordenada i polida tampoc amb fa el pes del tot. Em sembla artificial.

I la pols? De manera inexplicable la pols insisteix en dipositar-se sobre tot el que hi ha a les prestatgeries. Hauria de tenir llibreries d’aquelles que tenen portes de vidre de manera que la pols no hi podés entrar?

I el pas del temps? Als llibres l’edat no els cau gens bé. S’engrogueixen i s’encartonen.

I a mesura que es van tenint més llibres, s’han d’anar comprant més prestatgeries.

He arribat a preguntar-me si un Ebook solucionaria tots aquests problemes? De fet ja no hi hauria llibres que emmagatzemar, i fins i tot alguns dels existents, o tots, o només els preferits també els podria tenir en format digital.

Recordo el procés de canvi de les càmeres de rodets a les digitals. Abans s’havia d’anar a comprar els rodets, després anar a que els revelessin, anar a buscar les fotos (i esperar que les haguessin rebut, que haguessin sortit bé i que fossin les teves), pagar-les (i no era gens barat, recordeu?), i després s’havia de guardar els clixés i les fotos.

El canvi d’un sistema a un altre, per a mi, va ser un encert total.

Llavors la solució es donar els llibres i comprar un Ebook?

Encara no ho he fet, i potser és perquè ho tinc clar, però a mesura que els dispositius millorin i els preus es facin més raonables, crec que optaré per tenir solament un bon Ebook.

De moment em toca tornar a ordenar les prestatgeries.

Questions:

  1. Teniu només llibreries?
  2. Teniu Ebook i llibreries?
  3. Teniu només Ebook?
  4. Si us heu passat a l’Ebook, què heu fet amb els llibres?

24 responses to “Aconseguiu mantenir ordenades les llibreries?

  1. Ternc ebook des de fa casi un any i no per això he deixat de comprar llibres en paper ni de llegir-los. Ara bé, faig “neteja” de llibres regalant-los a ongs de tant en quan. Són llibres que no m’han agradat i que sé que no tornaré a llegir. Trob que l’e-book i els llibres en paper són compatibles, si més no l’e-book ajuda a mantenir l’ordre.

    • Ets sensacional per al sector editorial, tens Ebook i compres llibre en paper.

      Això de regalar m’ha agradat molt, és una bona opció per fer neteja de llibres. Crec que si que són compatibles els llibre si els Ebooks però durant un cert període de temps, no crec que això aguanti més enllà d’uns pocs anys. Amb l’Ebook l’ordre és total, sempre que no tinguis els arxius dels llibres desordenats dins l’Ebook (que també és una possibilitat).

  2. Jo sóc totalment caòtica, no et poso una foto de les meves prestatgeries perquè quedaria molt malament la meva reputació per la xarxa… si és que en tinc alguna. Quan em van ensenyar el significat d’entropia i les lleis que regeixen sobre aquest fenòmen me’n vaig adonar que jo no tindria solució i que no era per tant. Així que em defineixo com a ésser entròpic i amb propietats de l’estat gasós: ocupar tot l’espai disponible. I això ve perquè a banda de les prestatgeries jo tinc un gran problema amb la taula d’estudi…

    Pel que fa a ebook no en tinc, però diuen que és una bona solució d’espai i pes com han dit en alguns comentaris anterior; tot i que és cert que no tots estan en aquest format. Però sempre és bonic tenir aquell llibre que t’agrada tant a la prestatgeria i tornar-lo a rellegir.

    Per cert, el canvi d’analògic a digital en càmeres de fotos va estar molt bé, però hi ha dues coses que trobo a faltar: la primera són els nervis de veure com han quedat les fotos, aquella setmana esperant, i el neguit de veure-les, i la satisfacció i l’alegria de mirar-les amb detall. És el mateix símil postal i email. I després és que com se’m peti l’ordinador puc perdre els records de molts anys enrere! Crec que me les acabaré imprimint!!! Quina por!!! :S

    • Això de la reputació, per aquests motius, té poca importància. Post posar les fotos!

      Això de l’energia i de l’expansió és “perillós” quan es disposa d’espais reduïts o inelàstics.

      Prestatgeries, taula d’estudis…, pel que dius, vius en un caos (espero que controlat) pel que fa a l’ordre de les coses i objectes que t’envolten.

      Si, un bon llibre fa goig i fins i tot et pot portar records, però en a tu, amb les sortides i excursions que fas, un Ebook sembla que podria anar bé en algun moment, o millor en tot cas que uns quants llibres que pesen més i ocupen més espai.

      Doncs jo no trobo gens a faltar els nervis per saber si han sortit bé les fotos i fins i tot per si tant sols han sortit o si te les han perdut. A més, les fotos digitals (un cop les han tunejat o no) també les pots tenir en paper i en les mesures que vulguis.

      Jo les fotos digitals les tinc a l’ordinador i també en un disc extern.

  3. Jo tinc ebook i llibreries (no gaires i sense cap ordre concret) no els toco mai, total ja els tinc llegits o no vull llegir-los. No fan nosa, fins hi tot decoren una mica.

    • Això de tenir llibres que no es volen llegir és estrany. No dic que en a mi no m’hagi passat mai, però comprar un llibre i després no acabar-lo llegint és com escollir un plat i després deixar-t’el tot.

      Això de la decoració va a gustos. Potser un dia hi poses ordre i l’habitació et sembla una altra!

  4. Jo tinc un ewok domesticat que corre tot el dia per les biblioteques i al vespre em recita els llibres que s’ha après de memòria. Quan s’omple de pols el banyo, abans de les dotze no fos cas que fos un gremlin disfressat.

    • La ciència ficció s’ha colat en forma de comentari!

      Això és bollywood? Hi aquests Ewoks es compren a Barcelona? Tinc enveja, la veritat.

  5. M’ encanta el desordre en les prestatgeries. Em recorden les llibreries de vell…són un encanteri. A mi també em passa com a tu: ordeno, endreço però a la que hi torno, tot torna a estar amuntegat.
    Jo agafo el tren cada dia. I en aquest mitjà de transport m´he posat al dia en les últimes tecnologies…Jo no tinc e-book…l´olor de llibre em torna boja, però reconec que portar cada dia un totxo de 400 pàgines a sobre és pesat…Els comentaris que m´han fet respecte a l´e-book són:
    – és més barat…ja que pagues directament a l´autor.
    -és pràctic de portar a sobre.
    Però tots acaben coincidin que el llibre de paper és insustituïble…

    • Què bé, tenim de tot entre els i les comentaristes. Ordre, molt d’ordre, una mica de desordre, encantats amb el desordre. Fantàstic!

      És que és màgic com arriba el desordre. Jo he arribat a pensar que per la nit algun nan màgic me’ls desordena.

      Crec que els llibres digitals han de baixar de preu. Crec que no està ben enfocat el negoci amb aquests preus.

      Realment és molt pràctic l’Ebook en comparació amb els llibres, sobretot amb aquells que són molt voluminosos.

      De moment sembla que el pas del llibre de paper al digital no va tant ràpid com el pas de les càmeres de rodet a les digitals.

  6. Per temes? Per autors? No, Tomàs, no, on vas a parar: tothom sap que els llibres s’endrecen per mida i color 😀 😀 😀 Creus que exagero? Doncs no del tot: necessito veure simetria i equilibri de volums per no posar-me neguitosa, per tant, després d’endraçar per temes (un espai per als llibres de jardineria, un per als de mascotes, un per als infantils, un per a les novel·les, un per a les revistes de cuina, un per…) endreço cada grup de forma volumètricament acceptable. L’únic problema és que a casa sóc l’única que gaudeix d’aquesta, diguem-ne, sensibilitat; els meus homes no pateixen si un prestatge vessa o si la pila de llibres desafia la llei de la gravetat i/o l’equilibri 😦

    L’ebook està molt bé: t’estalvia problemes d’espai d’emmagatzematge i d’esquena si t’agrada llegir mentre vas en tren. Tanmateix ja t’avanço que no et solucionarà el problema: ara per ara no trobaràs tot el que es publica en aquest suport (però temps al temps).

    • En a mi també em fa més el pes endreçar-los per temes. Ara bé, un cop fet això ja no miro tant el tema de la mida (que no del tamany! Encara que en aquí ja veig que si que importa).

      Compartir pis, viure, amb homes comporta tot un seguit de sacrificis, d’altre manera no serien homes.

      Aquest ordre tant especial que utilitzes m’ha fet pensar en com estaran els teus calaixos de mitjons, roba, coberts… Es pot demanar una foto?

      Ara he d’anar a la feina que m’ocupa més dies en cotxe. L’alternativa és metro, bus i caminar i malgrat ho he provat, no hi ha qui ho resisteixi. Així que vaig en cotxe malgrat conduir no m’agrada gaire. Així què, no puc llegir mentre vaig i torno a la feina, però si podés, seria una bona opció utilitzar un Ebook.

      Espero la foto o les fotos!

  7. Jo sóc un malalt de l’ordre, així que evito que el desordre caigui a la meva llibreria i a la meva videoteca. Per la pols no hi ha solució possible, perquè ni amb portes de vidre s’evita; la pols és més intel·ligent.
    Que els llibres s’engrogueixin és genial, no? M’encanta la olor que fa un llibre antic amb les seves pàgines groguenques. L’ebook potser és una solució per a l’espai, però sempre serà millor un llibre en format paper que no digital.

    • Hola, pel que sigui el teu comentari s’havia colat com a possible Spam (avui he tingut 13 spams controlats per Akismet).

      De vegades m’agradaria ser més ordenat. Puc ser-ho un dies, però em costa mantenir-ho a mig o llarg termini. No soc tant constant en aquest aspecte.

      Quedo més tranquil al saber que no hi ha manera de lluitar contra la pols. Pel que fa al color groc, que vols que et digui, no, no m’agrada que els llibres perdin el seu color original. Si es tracta d’un llibre molt antic és un altre tema, però és que engrogueixen al cap de pocs anys.

      Els que preferiu d’una manera tant vehement els llibres en paper, se us farà molt difícil fer el pas a l’Ebook.

      • No creguis que serà difícil el pas al ebook. reconec les seva utilitat i els seus avantatges, però de moment prefereixo tenir un llibre entre les mans.

        • Si, entenc que es prefereixi un llibre entre les mans que un Ebook, però crec que en breu l’Ebook començarà a estar a moltes més cases. Crec que cal que els preus baixin i que els preus de compra dels llibres digitals també baixin.

          Hi ha encara molta gent (i la majoria dels que heu comentat) que prefereix per diversos motius llegir un llibre de paper, que un de digital.

  8. Tots dos tenim un, primer vaig ser jo i ara ell. La veritat és que hem decidit només comprar llibres en paper que de veritat valguin la pena. No tenim més espai.

    Crec que amb l’e-book hi ha lloc per tots dos formats. A mi m’agrada l’e-book la veritat, no per tenir-lo deixaré ni de llegir totalment en paper ni tiraré els que tinc. No entenc tampoc per què la gent és tan reàcia a tenir-lo… Un dia ne parlaré al blog, crec que és com tot el nou que ens fa por… Però els que de debó estimem els llibres mai renunciarem a llegir en paper.

    El que si que vaig fer fa un temps és bookcrossing amb alguns dels meus llibres.

    • Així que heu arribat a l’Ebook per un problema d’espai! Bé, qualsevol camí és bo si l’Ebook dona resposta a la vostra voracitat lectora.

      Això de només comprar en paper llibres que de veritat valguin la pena com es fa? Fins que no l’has llegit és difícil saber si t’agradarà.

      Llegir en paper (entenc i crec) comporta certes sensacions que l’Ebook no aporta: l’olor del paper, el tacte, el doblegar els fulls, el posar un punt de llibre que t’ha regalat una persona especial…), però estic segur que les virtuts de l’Ebook en són unes altres. És difícil comparar un sistema i un altre, malgrat l’Ebook ha vingut per quedar-se.

      Tu ets un exemple de persona que en aquest camp aprofita totes les plataformes possible. Bé, és una opció.

      Recordo que vares explicar-nos el tema del bookcrossing, sembla una molt bona iniciativa. Així i tot, sembla que no s’ha popularitzat fins al punt de ser un moviment emergent, si més no pels meus barris.

  9. No tinc e-book, i els llibres com tot a la meva vida viuen en un còmode caos a les prestatgeries, jo ho prefereixo així.

    Ara que si un dia d’aquests tinc un e-book ja t’explicaré com m’ho faig…

    • Això de viure en un còmode caos un dia d’aquests ens ho has d’explicar. Et proposo un post al respecte!

      Els que estan al meu voltant em diuen que soc ordenat, jo en canvi no tinc aquesta sensació.

      Estava segur que tenies Ebook, potser per allò que tinc la sensació que els estris electrònics t’encanten.

  10. Lina Rius i Lladó

    Vaja, vaja, ja veig que ser al poble t´està tornant reflexiu i que gaudeixes de les petites coses del dia a dia i fins i tot et preocupen una mica: i això m´encantaaaaa!!

    Volia donar la meva opinió:
    Jo ja tinc E-book, i la veritat és que estic encantada: llegeixes quan vols, el que vols, sense molestar a ningú ni anar carregat, i el millor de tot: no acumules llibres ni pols!!! Això sí, té l´inconvenient de que has de carregar la bateria, igual que fas amb la càmera de fotos, vídeo o el mòbil. Ahh!! i les lectures són força més econòmiques!!

    No he renunciat pas als llibres en paper, però quan el llibre escollit és en aquest format intento que me´l deixin en prèstec els amics o a la biblioteca!!

    En fi, he dit!! i nanit!!

    • Hola Lina!

      Com has sabut que he estat al poble?

      Parlant del post: va bé la teva opinió perquè s’inclina clarament en favor d’alguns de les virtuts dels Ebooks. El tema de la bateria no em preocupa tant com haver de sortir a comprar un llibre, no ho veig com un greu inconvenient (malgrat que tot valoraríem molt positivament bateries més potents i Ebooks que consumissin menys energia).

      Tinc Ebook, però no l’he utilitzat massa. Per ara el tinc una mica abandonat pel que fa a la lectura, en canvi si que l’utilitzo per escoltar podcast.

      No sé que fer amb els llibres vells, aquells que ja he llegit més d’una vegada.

      Encantat de que hagis decidit comentar.

  11. Jsoc dels melancòlics, ni tinc ni crec que m’acostumi a l’ebook. I pel que fa als llibres els tinc tos desodenats a casa de la meva mare. Un tio metòdic eh!

    • Què vol dir a casa de la teva mare? Ara ja entenc el perquè dius melancòlic.

      En resum: els llibres ni els veus perquè no els tens a prop teu, però no els tiraries mai per si de cas. Perquè et diuen alguna cosa de quan els vas comprar, o d’algú que te’ls regalar, o del moment en que els vas llegir…

      Si penses així no els tiraràs mai, a no ser què un dia agafi un rampell!

Deixa un comentari

