Col·leccioneu alguna cosa?

Entenem el Col·leccionisme com una afició que consisteix en agrupar i organitzar objectes d’una determinada categoria.

La temàtica i el contingut de la col·lecció depenen del col·leccionista.

Hi ha col·leccions que poden no tenir límits. Si es col·leccionen Postals del món, és molt probable que mai arribis a agrupar totes les postals de totes les èpoques i de tot el món, com a mínim pel volum i pel cost.

En canvi, hi ha col·leccionistes que posen límits a les seves col·leccions. Així, es poden arribar a tenir tots els segells del segle XX d’Andorra o una còpia de tots els discos de Pink Floyd.

Als col·leccionistes que intenten completar la seva col·lecció se’ls coneix com a “Completistes”.

El col·leccionisme ben entès, pot ser una bona distracció, un joc intel·lectual. L’altra cara de la moneda és quan es converteix en obsessió, quan  aconseguir el que manca es converteix en el més important.

Concretem:

1.- Jo de petit vaig col·leccionar:

  • Llaunes de begudes  (aquelles que pel disseny m’agradaven).
  • Cromos: alguna col·lecció de les típiques de cada temporada.
  • Segells i monedes (sense pretensions).

2.- He conegut i conec persones que col·leccionen:

  • Objectes de Coca-Cola
  • Gomes d’Esborrar
  • Didals
  • Ampolletes de perfum
  • Sobres de Sucre

3.- Des de fa temps que ja no col·lecciono res de res.

4.- Us deixo a continuació algunes de les col·leccions que he llegit es fan, a banda de les comentades fins ara.

  • D’Autògrafs
  • De Figuretes Kinder
  • D’Entrades usades d’espectacles esportius, de cinema, de concerts…
  • De Fulletons de Publicitat
  • De Cartells de pel·lícules antigues
  • D’Ampolletes de Licor
  • De Clauers
  • D’Encenedors
  • D’Elefants (figueretes, es clar)
  • De propaganda de Partits Polítics (en paper, adhesius, xapes…)
  • De Números de Loteria
  • De Targetes de Restaurants
  • D’Estampes
  • De Punts de Llibre
  • D’Anelles de Cigars Puros
  • De Paquets de Tabac
  • De Còmics Antics, Temàtics…
  • De Nines antigues
  • De Plaquetes de Cava

Vist tot això, us demano si voleu contestar al següent:

  • Has col·leccionat alguna cosa. Si és així, encara segueixes o si ho vares deixar, encara ho guardes?
  • Coneixes algú que col·leccioni alguna cosa? Si és així, què col·leccionen?
  • Saps d’alguna cosa més que sigui típic col·leccionar i no estigui en el llistat anterior?
  • Col·lecciones alguna cosa actualment o t’agradaria fer-ho?

22 responses to “Col·leccioneu alguna cosa?

  1. De petita coleccionava adhesius i més tard figuretes de tortugues, de fet encara en conserv moltes d’aquestes. Ara coleccion punts de llibre, però sense obsessió, en compr alguns quan estic de viatge i només si m’agraden.

    • Els adhesius si és veritat que va haver una època en que es varen posar de moda i es veien molt. De col·leccions de tortugues n’he sentit parlar però mai n’he vist cap.

      Això dels punts de llibre està en consonància amb la teva passió pels llibres. En algun viatge jo també me n’he comprat algun, sense pretensió de col·leccionar-los, sinó senzillament perquè m’han agradat molt. Recordo uns de Turquia que representen teles dels kilims i les catifes que fan que em varen agradar molt.

  2. S’ha de dir que les més noves si que les he col·leccionat jo personalment però algunes de les ampolles que veus a la imatge tenen més anys que jo, n’hi ha una que és japonesa i una altra de l’Uruguai. Les va aconseguir el meu avi però desconec com van arribar a les seves mans.

    • Això de les col·leccions temàtiques també té la seva gràcia ja que et permet trobar diferències entre països. Trobo que és interessant.

      D’ampolles de Coca-Cola imagino que n’hi ha per donar i per vendre. També ha de ser interessant (i car) col·leccionar-ne de les que són antigues.

  3. Jo mai no he col·leccionat res, però he “patit” la col·lecció de tazos dels Pokémon dels meus fills (sí, sí PATIR perquè te’ls trobaves per tot arreu: entre els coixins del sofà, sota el llit, en la rentadora…). Tinc una companya de la feina que col·lecciona etiquetes d’infussions i quan et veu prenent el poniol de mig matí sempre et persegueix per veure si el paperet que penja de la tassa és “repe” o “falti”. Ah, i mon pare col·leccionava cactus: sempre que anàvem a algun garden nou feiem una repassada i la veritat és que va arribar un moment en què no era gens fàcil aconseguir algun especímen nou.

    • Ets única, no hi ha ningú més com tu! No has col·leccionat mai res!

      Els teus fills no t’han seguit en això, ells fan col·leccions encara que se’ls extraviï entre el mobiliari.

      Etiquetes d’infusions? No ho havia escoltat mai i tampoc no ho havia pensat.

      Això dels cactus ja és més complicat, en tant que ésser vius. Ve a ser un hobby. Imagino que per casa dels teus pares has d’anar amb compte de no punxar-te!

  4. Ajudo la meva mare a col.leccionar sobres de sucre…En té 10 albums classificats en categories: Bars , cafeteries, hotels, restaurants, bar. restaurant; sobres allargats, terrossos… Jo col.lecciono llapis dels museus que visito…Tant d´aqui com d´arreu…

    • Ja són tres comentaris en que les mares fan o feien col·lecció de sucres!!! Bé, ara veig que la vostra col·lecció és seriosa (àlbums, categories…).

      Fer una col·lecció (segurament) és això: adquirir, intercanviar, buscar, classificar, guardar de manera adient, cercar informació…D’altra manera és només acumular.

      És un bon record això dels llàpissos perquè després serveixen de record que ens evoca un lloc, un moment, un viatge…

  5. Has col·leccionat alguna cosa. Si és així, encara segueixes o si ho vares deixar, encara ho guardes?Col·lecciono bons comentaris de bona gent en el bloc 😉 Nahh deixem-nos de carrincloneries. Havia fet una col·lecció de cromos de bola de drac i guardant algunes monedes antigues. Ara no se pas on deuen ser, si les trobo, segurament em podria fer ric venent-les, qui sap! xD
    Coneixes algú que col·leccioni alguna cosa? Si és així, què col·leccionen? Ara mateix no hi caic…
    Saps d’alguna cosa més que sigui típic col·leccionar i no estigui en el llistat anterior? No em facis pensar, que acabo de dinar.
    Col·lecciones alguna cosa actualment o t’agradaria fer-ho?Intento comprar-me una samarreta original del país on vaig de vacances. Ja en dec tenir unes 12, 13 o 14 o 15

    • Tots coincidim amb els cromos. Normalment és la nostra primera col·lecció. Les monedes antigues sempre m’han agradat molt, de jove les guardava amb molta il·lusió. Si ara en veig alguna, encara hi presto atenció. Busca-les, les valores i no les venguis, en fas una donació al PP ara que els hi tancaran les fons de finançament.

      Si, ja he vist diversos post teus amb les samarretes que has anat portant dels teus viatges. De fet mentre feia el post vaig pensar que s’hi en deixaves un comentari potser en farien esment de les samarretes. Jo en algun viatge, no en tots, he comprat alguna capseta de fusta.

  6. De petit vaig col·leccionar, com l’aficionats, Gogos i Tazos a més de les consabudes col·leccions de cromos de la pel·lícula de moda. També tenia una gran capsa de clauers, però aquesta era una col·lecció dels meus pares, així que no em puc endur el mèrit.
    Ara, de gran, em quedo amb la col·lecció de monedes, de pel·lícules i de qualsevol llibre d’Stephen King que surti a la venda. Ah sí, i no em puc oblidar de ‘El libro de los conejitos suicidas’ i les seves dues seqüeles d’Andy Riley!!!

    • La Aficionatsalssenders també col·leccionava Gogos i Tazos. Els cromos són el clàssic que quasi bé tots compartim.

      La de clauers és una de les col·leccions que no es pot acabar mai, però és divertida perquè n’hi ha de tota mena i es poden comprar arreu.

      Col·leccionar monedes ja són paraules majors, perquè entre d’altres coses n’has de saber un mínim per no adquirir-ne de falses. Imagino que amb la col·lecció de pel·lícules hauràs passat pel beta, VHS, els DVD i els USB (o bé ho tens tot en un sol format digital?).

      La col·lecció de S. King és d’aquelles que és possible acabar, tret que aquest autor tingui algun incunable (que no és el cas), o alguna edició tant limitada i especial que el preu sigui impagable.

      Això de les conejitos suicidas mereix una explicació més àmplia!

      • A veure, la col·lecció de pel·lícules és, bàsicament, en DVD, tot i que tinc alguns vídeos perduts a casa dels meus pares.
        ‘El libro de los conejitos suicidas’ és un còmic d’Andy Riley que tracta d’uns conillets que busquen mil i una maneres de suicidar-se i totes són d’allò més divertides. L’autor ha editat altres còmics com ‘Burka babes’, sobre gags de dones amb burka i ‘Cerdos egoístas’, que ja ho diu tot amb el títol. De ‘Conejitos suicidas’ hi han tres llibres fins al moment.

        • És que en pocs anys (en molts pocs), els formats per enregistrar pelis ha canviat tant que és una bogeria per a tothom, però per a qui faci col·lecció encara més (imagino).

          Miraré aquests còmics que no conec, semblen prometre pel que expliques.

  7. Jo de petita havia fet col·leccions de cromos (de la Danone, les feia totes), de sobres de sucre, de gomes d’esborrar, de maquinetes de fer punta que eren objectes antics (ara la té el meu germà) i, al final es va convertir en una col·lecció (sempre me’n regalaven perquè sabien segur que m’agradaria, un me’l va fer el meu germà, és molt divertit), animals de peluix (tots tenen un nom i alguns, fins i tot cognoms, llàstima que, d’alguns no me’n recordo).

    Les gomes d’esborrar se les varen quedar els meus nebots i, l’única que més o menys conservo (n’he regalat uns quants als meus nebots) són els animals de peluix, amb la darrera mudança els anava a regalar (uns 100 de totes les mides) i el meu germà em va dir que no ho fes, que me’n penediria. Fins fa uns 10 anys els tenia tots en prestatges, ara no, en tinc uns quants rondant per casa i la resta en un altell.

    Ma mare col·leccionava sobres de sucre, postals, segells del món (fets servir) i capses de llumins. El meu germà ampolles de cervesa, hi ha gent que col·lecciona xapes d’ampolla de cava.

    • Tots (sembla) hem començat amb alguna col·lecció de cromos.

      Aquesta de maquinetes de fet punta és divertida i no l’he sentit gaire, així què també serà poc freqüent (penso).

      A la d’animals de peluix li veig el problema de l’espai que necessiten (més que la de gomes d’esborrar per posar-hi un exemple), i que vulguis que no, els has de treure el pols i no sé si fins i tot rentar-los. Ara he llegit que en tenies uns 100, això és molt!!!

      També ho feia la meva mare això de col·leccionar sucres. En va arribar a tenir molts (però sense ordenar).

      Els segells en a mi m’agraden més els que són nous (vull dir que no estan usats). El teu germà també necessitarà uns bones prestatgeries per guardar les ampolles.

      Això de les xapes de cava s’ha convertit en una febre tant gran que ja les empreses fan tirades d’ampolles amb xapes noves només per a que els col·leccionistes les comprin.

      Com veiem, això de col·leccionar és tot un món.

  8. Jejeje cada cop el teu bloc sembla més un mètode per coneixe’ns millor!

    Doncs jo de petita col·leccionava també cromos dels típics, d’un gnomo de la Danone i crec que en vaig fer una altra dels Buggs Bunny. També en vaig fer una temporada de “gogos” i “tazos”, però aquestes no les vaig acabar mai. Després de gran he anat començat altres col·leccions també inacabables com de pins, imants de nevera dels llocs on he anat de vacances, ampolletes d’alcohol en miniatura,… i després com a record guardava durant una temporada entrades de cinema, teatre, tiquets d’avió, postals i cartes que la gent m’havia enviat… en definitiva, mai n’acabo cap, però a vegades em fa gràcia fer-les, també a vegades em fa pena llençar les coses com les entrades perquè penso que serà un record i me n’acabaré oblidant i potser algun dia em fa il·lusió mirar-les,… però després deixo de fer-les (les col·leccions) perquè penso que és un esforç de temps, de diners i sobretot d’espai i me n’acabo cansant.

    • Des de que vaig iniciar el Bloc que he intentat captar més comentaris que visites. Això no és possible, però si que persegueixo més els comentaris que les visites. Per aquest motiu en molts dels posts incloc preguntes o parlo de temes sobre els que es pot opinar o cadascú pot dir la seva. També hi ha persones que expliquen coses personals, i en a mi em sembla molt bé.

      Molts de nosaltres (segurament) vàrem aprendre que era una col·lecció, quan vàrem fer la primera col·lecció de cromos. És una manera d’entrar en aquest món que després uns pocs continuen i la majoria no.

      La de pins i imants de nevera ho oblidat incloure-les entre les més populars, tens tota la raó!!!

      O sigui que has començat alguna col·lecció, que amb el temps s’ha convertit més en un racó de records que en una col·lecció. Realment algunes col·leccions per inabastables es poden convertir en eternes i en frustrants per a qui s’ho prengui com una obligació enlloc de com una diversió.

  9. Quan era nen feia els típics àlbums de cromos de futbol. Però de fet l’única col·lecció que tinc és la d’ampolles de Coca-cola de diversos països:
    AMPOLLES COCA-COLA

    • Ja he vist les ampolles que tens a la prestatgeria. Em sembla un bon record de quan es fa un viatge. Nosaltres en alguns dels viatges hem comprat capsetes de fusta.

      Els àlbums de cromos de futbol són un dels grans clàssic amb que qualsevol nen aprèn el que és fer una col·lecció.

Deixa un comentari

