Parasomnies, el mal dormir

En un post anterior vàrem parlar del tema de les persones que dormen bé i d’aquelles a les que els costa fer-ho. Ara parlarem de les Parasomnies (les conductes anormals durant el període de son, de les quals el somnambulisme és el cas més conegut).

L’insomni el pateix entre un 5 i un 10% de la població.

L’insomni (en resum) es pot classificar en tres tipus:

  • Inicial: quan no et pots dormir a l’apagar el llum.
  • Fragmentat: quan et dorms però et despertes cada dues hores.
  • Del despertar:  quan et despertes a les 4 o 5 de la matinada i ja no et pot tornar a dormir.

El somnàmbul, encara que pugui semblar que no, està dormit, actua el seu inconscient.

Els somnàmbuls, poden efectuar activitats motores senzilles i fins i tot de complicades. Poden parlar, cridar, sortir del llit, caminar, anar al bany, sortir de casa, practicar sexe, menjar…

En el tractament de la patologia i sota control mèdic, s’han acreditat casos en que han arribat a conduir, a sortir de casa i treure diners del caixer…

Personalment conec a dues persones adultes que pateixen alguna d’aquestes conductes anormals del son. Una d’elles crida, s’aixeca del llit i fins i tot surt de l’habitació. L’altra és un cas diferent,  presenta un somnambulisme conegut com la Síndrome del sopar durant el son. En aquests casos, no acostumen a parlar, van on saben que hi ha menjar, a la cuina, al frigorífic, i mengen (generalment) de manera desaforada i desordenada.

En aquests casos, pot ser que al matí següent no ho recordin o que algú de casa seva els hi ho digui que els ha vist per la nit menjant, o que es trobin menjar al llit que no recorden haver portat, sense que siguin conscients d’haver-s’ho menjat.

Podeu explicar-nos algun cas?

Anuncis

10 responses to “Parasomnies, el mal dormir

  1. Jo em desperto a mi mateixa dels crits que faig quan dormo, Nus s’ha emportat uns quant disgustos ja pobret… un cop em vaig despertar perquè una companya d’institut (m’havia quedat a dormir a casa seva) em demanava que em baixés de sobre de les seves cames, perquè jo estava, sí, de cuclilles a sobre dels seus genolls, com un ocellet. I vàries vegades he parlat en somnis… Recordo les que he arribat a despertar-me o bé per tercers o bé per els meus propis crits, però qui sap que he fet a més sinó puc recordar-ho?
    El que és cert es que (i consti que no tinc gaires manies) mai deixo a sobre de les taules, sofà, etc… cap ganivet ni tisores ni res tallant a la vista, sempre ho amago/guardo tot abans d’anar dormir perquè em fa la sensació que així és més segur per mi mateixa (i per la gent que m’envolta!!!)

    • Guau!!!

      Tota una aventura acompanyar-te dormint! Pel que sembla, aquests trastorns del son més habituals del que pensem. No tothom en parla.

      De fet, abans de parlar d’aquest tema en el bloc ja coneixia persones amb parasomnies, arrel de la publicació i que d’altres persones han explicat els seus casos he descobert que això és, sinó habitual, si bastant comú.

      Hi ha pocs casos d’accidents per alteracions del son, sempre n’hi ha algun però és molt baixa la probabilitat.

      Has pogut descobrir en quins moments pateixes més alteracions del son? En moments que estàs molt nerviosa? Si vas al llit cansada? Si t’has d’aixecar molt aviat? Si estàs preocupada? Quan estàs de vacances també et passa?

  2. No conec cap cas de somnambolisme al meu voltant…Aquest de la nevera surt car, eh??
    Pel que fa a mi, hi ha etapes que si que em desperto a les 4 o 5 del matí i ja no m´adormo. Són les etapes premenstruals…De vegades et donen per dormir més del compte o de vegades produeixen insomni.

    • Jo de vegades pateixo de que em costa dormir, i d’altres en que em desperto a mitja nit i em costa de dormir (en algunes ocasions m’encanta haver-me despertat de matinada i pensar que encara em queda una bona estona per llevar-me).

  3. Hahaha! Així doncs, si en plena operació bikini tens un defalliment de matinada i et pesquen saquejant la nevera, un “ui, doncs estava ben adormida, eh!” colaria? No sé, no sé 😀 😀 😀

    • Malauradament jo ataco la nevera sense estar dormit! Ara fa dos dies que he començat a caminar (2 hores) i aquest matí he començat a córrer. He quedat amb un grup de gent per córrer la cursa de la Mercè.

      Si proves això d’aixecar-te per la nit i t’enganxen, et demano que ens ho expliquis!!!

  4. justament fa poc vaig llegir un post sobre un dels tipus més perillosos de somnambulisme, els assassins somnàmbuls!
    http://www.cookingideas.es/lista-sonambulos-asesinos-20130613.html

    • Vist el que expliques i el post que ens has deixat, el millor és tenir ben lligada al llit a la persona que estigui al llit amb nosaltres. Ara entenc millor a aquells/es que mai es queden a dormir després de…

  5. Jo conec un cas. No ho he vist, m’ho ha explicat la mateixa persona i no, no és conscient del que fa quan és sonàmbul, per això és perillós que aquestes persones visquin soles perquè mai se sap. No sé si hi ha remeï o no a la llarga. Ell no l’ha trobat…

    • No sembla estrany que la majoria de nosaltres conegui algun cas perquè aquestes alteracions són més freqüents del que pensem. No en se gaire bé res del possible tractament d’aquestes alteracions però espero que existeixi perquè si ho ets i t’ho expliquen (o et graven per a que puguis veure que no et menteixen, que no és una broma), imagino que t’has de quedat alterat al veure’t d’aquesta manera.

Deixa un comentari

